Skip to content

Say You’re Sorry av Michael Robotham

22 mars 2014

Jag är mycket förtjust i Michael Robothams böcker. Bland annat gillar jag att han har ett persongalleri som till stora delar är beständigt från bok till bok men att huvudpersonen växlar.

I den här boken är det igen psykologen Joe O’Loughlin som är den som framförallt driver historien framåt, men även den pensionerade polisdetektiven Vincent Ruiz har en stor roll i den här boken.

Boken handlar om två flickor som försvann sista söndagen av sommarlovet. Hela landet blev inblandat i sökandet efter dem, men de återfanns aldrig. Åsikterna kring vad som hänt dem gick isär och många trodde att de helt enkelt rymt hemifrån.

Nu är det tre år senare och under den värsta snöstormen i mannaminne mördas det unga par som numera bor på den lantgård där en av flickorna bodde.

Joe O’Loughlin är övertygad om att flickorna lever och lyckas med Vincent Ruiz’ hjälp övertyga polisen om att återuppta utredningen av flickornas försvinnande. Men när de börjar gräva i det förflutna hamnar de i stor fara.

Den här boken är nog en av de mest spännande jag läst på länge och det kändes nästan som om jag höll andan medan jag läste.

Jag rekommenderar mycket gärna den här boken.

Michael Robothams officiella hemsida

De tre första böckerna finns utgivna på svenska av Albert Bonniers förlag

No comments yet

Kommentera

