Skip to content

Night Watch av Linda Fairstein

22 mars 2014

Jag har läst alla Linda Fairsteins böcker om distriktsåklagaren Alex Cooper och har stor respekt för Fairsteins författarskap.

I de flesta av böckerna är det uppenbart att hon baserar sitt författarskap på sin tidigare karriär som åklagare i New York; hon har en gedigen kunskap om hur rättsväsendet och polisutredningar fungerar.

I ett flertal tidigare böcker har hon också på ett mycket framgångsrikt sätt byggt in historiskt och/eller kulturellt intressanta platser i New York i handlingen.

Tyvärr var jag inte lika förtjust i den här boken som de tidigare. Handlingen inleds när Alex Cooper är på en kärlekssemester i Frankrike med sin livspartner Luc Rouget.

I min mening var intrigen inte lika skickligt uppbyggd i den här boken som i Fairsteins tidigare och den hade ett alldeles för stort fokus på Alex’ kärleksliv.

Av den anledningen kommer jag inte rekommendera den här boken. Istället rekommenderar jag nästan vilken som helst av de övriga; välj en som inkluderar någon plats i New York som intresserar.

Linda Fairsteins officiella hemsida

No comments yet

Kommentera

