Skip to content

Den sista akten av Mari Jungstedt

22 mars 2014

När den omstridda debattredaktören på en av Sveriges största dagstidningar, Erika Malm, hittas mördad på ett hotellrum i Visby väcker dådet stor uppståndelse. Mordet sker mitt under den myllrande Almedalsveckan. Utredningen pekar åt olika håll; ett hotbrev från nynazister, ett mystiskt besök på Romateatern och spår av en hemlig älskare.Kriminalkommissarie Anders Knutas och kollegan Karin Jacobsson tar sig an fallet. Men inte bara utredningen vållar de båda poliserna huvudbry. Vad ska de göra åt den kärlek som börjat spira mellan dem?Journalisten Johan Berg är polisen hack i häl samtidigt som han försöker lappa ihop vardagen efter tragedin som drabbat hans familj.

Under tiden rör sig en gärningsman i kulisserna. Någon som själv vill avgöra slutet på den sista akten.

Beskrivning av boken hämtad från Albert Bonniers Förlag
———————-
Jag gillar ju Mari Jungstedts sätt att skriva och när jag nu två somrar i rad inte lyckats ta mig fysiskt till Gotland var det extra roligt att läsa en av hennes böcker, som ju utspelar sig där.
Även den här boken var tillräckligt spännande och med en tillräckligt komplicerad intrig för att mitt intresse skulle hållas vid liv och att jag faktiskt skulle läsa ut boken. Något som inte längre är en självklarhet för mig.
Men jag kan tycka att det var lite för mycket fokus på Knutas privatliv för min smak. Jag kommer dock fortsätta läsa Mari Jungstedt.
Jag rekommenderar den här boken som en semesterbok, speciellt om man befinner sig på Gotland förstås.
Mari Jungstedts officiella hemsida
No comments yet

Kommentera

