Skip to content

Cold Grave av Kathryn Fox

22 mars 2014

Rättsmedicinaren Anya Crichton befinner sig med sin dotter och före detta man på ett lyxigt kryssningsfartyg.

Men när hon känner sig tvingad att delta i utredningen av ett dödsfall ombord inser hon att det är ganska stora skillnader mellan olika områden på fartyget, både vad gäller komfort och beteenden.

Ingen kontroll görs av passagerarna och de kan komma ombord med böjelser och begär som inte är önskvärda.

Och för de som arbetar på fartyget är levnadsvillkoren långt ifrån lyxiga och lönerna förvånansvärt dåliga. Något som bäddar för brottslighet som källa till extrainkomster.

Det faktum att fartyget också befinner sig bortom lagens långa arm gör att Anya plötsligt befinner sig i en mycket farlig situation och att hennes familj också kan befinna sig i livsfara.

————————

Jag har läst de tidigare böckerna om Anya Crichton av Kathryn Fox och tyckt om dem. Jag gillar att Anya är väldigt professionell även om hon ibland är nästan plågsamt rättrådig.

Den här boken var dock nästan onödigt spännande ur mitt perspektiv. Det är ju en mardrömssituation för mig; det här med att befinna sig i omständigheter — på ett kryssningsfartyg mitt ute på havet, på en rymdstation, insnöade på fjället — som man inte kan ta sig ur.

Men jag rekommenderar den gärna. Även om jag nu är ännu mer tveksam till att ge mig ut och resa med ett kryssningsfartyg. Och lite nyfiken på om samma förhållanden råder på de som angör svenska hamnar.

Kathryn Fox officiella hemsida

No comments yet

Kommentera

