Skip to content

Already Dead av Stephen Booth

22 mars 2014

Ett envist regnoväder har lamslagit avkroken Edendale. I ett vattendrag som löper genom ett skogsparti hittas en död man. Han är naken och kläderna ligger prydligt hopvikta. Inte fyrtio år fyllda, ungkarl och plikttrogen tjänsteman på traktens försäkringsbolag.

Karriärsugna Diane Fry får i uppdrag att leda utredningen. Kollegan Ben Cooper är sjukskriven på obestämd tid efter att ha blivit skadad i en mordbrand, där en annan person omkom.

Han är fast besluten att leta rätt på och sätta dit alla som kan ha varit inblandade i branden. Det blir en mycket riskabel jakt där såväl Coopers karriär som förnuft står på spel.

Beskrivning av boken delvis hämtad från Minotaur. Varning för avslöjanden av händelser i föregående bok i den ursprungliga beskrivningen.

————————

Som jag väntade otåligt på den här boken. Och den var värd all väntan.

Det är ingen munter bok, det här. Även om det som vanligt finns korn av torr brittisk humor i boken.

Ben Cooper ter sig väldigt förändrad länge i den här boken och jag lider med honom, oroar mig för honom och saknar den gamle Ben Cooper. Jag vet inte om jag tycker om den nye Ben.

Ett tag tror jag att jag ska börja tycka om Diane Fry. Det är verkligen upp och nedvända världen.

Men i övrigt är boken lika briljant som Stephen Booths tidigare böcker. Välskriven, välkonstruerad intrig, intressanta och trovärdiga personligheter, bra driv och även spänning.

Jag rekommenderar verkligen den här boken, men den här gången ska jag insistera på att man bör börja från början av serien. Då tar det visserligen 12 böcker innan man kommer till den här, men det är det värt, tro mig.

Stephen Booths officiella hemsida

Annika gillar Booth lika mycket som jag, om inte mer.

No comments yet

Kommentera

