Skip to content

Styckerskan från Lilla Burma av Håkan Nesser

24 mars 2013

hnstyckerskanfranlillaburmaDetta är den femte och sista boken om polismannen Gunnar Barbarotti i staden Kymlinge.

Det är samtidigt den första och enda boken om Ellen Bjarnebo, känd som Styckerskan från Lilla Burma.

Den av privata skäl arbetsoförmögne kriminalinspektören Gunnar Barbarotti sätts på ett av Kymligepolisens ”cold cases”, som emellertid tinar upp i Barbarottis vård. Om inte Ellen Bjarnebo var skyldig till det hon anklagats och suttit 11 år i fängelse för, vem var det då som mördade och styckade sitt offer 1989?

Ett allt hetare fall med förvecklingar leder Barabarotti på en resa genom Sverige, från jordbrukshemmanet Lilla Burma utanför Kymlige till ett fjärran beläget fjällpensionat, och utgör en snygg sorti för Gunnar Barbarotti och möjligen även för vår Herre. Det sistnämnda dock en tros- eller tolkningsfråga.

Beskrivning av boken hämtad från Håkan Nessers hemsida

——————————-

Jag kommer att sakna Håkan Nessers böcker om kriminalinspektör Barbarotti, men om serien nu måste avslutas kunde det nog inte göras bättre än så här.

Som alltid faller jag handlöst för Nessers språk. Det är precist men samtidigt rikt och nyanserat. Dialogen mellan Barbarotti och Eva Backman är kanske stundtals lite för välfunnen och snärtig för att vara helt trovärdig, men det gör mig ingenting; den får mig att le och önska att jag hade en sån perfekt kommunikation med någon.

Jag tycker också om hur Nesser bygger upp sina berättelser. Det är logiskt och med lagom blandning av känslor, fakta och dialog. Jag tycker också om med vilken takt historien nystas upp, fast det kan vara tack vare att jag njuter så av Nessers språk.

Nesser lyckas också bjuda på ett mångfacetterat persongallerie, fyllt av intressanta och gripande levnadsberättelser. Inte minst Barbarotti själv och hans samtal med Gud.

Jag rekommenderar mycket gärna den här boken, liksom hela serien om Barbarotti.

Håkan Nessers officiella hemsida

No comments yet

Kommentera

