Skip to content

Trust Your Eyes av Linwood Barclay

17 mars 2013

lbtrustyoureyesRay är hemma i föräldrahemmet i Promise Falls för att överse sin fars begravning och fundera på hur han ska ordna det för sin schizofrene bror Thomas.

Thomas tillbringar hela dagarna framför sin dator. Han har alltid varit fascinerad av kartor och är nu helt upptagen av att memorisera alla världens städer med hjälp av Whirl360 – ett program som både erbjuder kartvyer, satellitbilder och gatubilder.

Thomas är av uppfattningen att han gör detta på uppdrag av före detta president Bill Clinton och skickar regelbundet rapporter till CIA. Något som leder att FBI kommer på besök för att avgöra om Thomas utgör någon slags hot.

Under en av sina virtuella vandringar i New York råkar Thomas panorera uppåt och ser i ett fönster på tredje våningen något som han inte kan tolka som något annat än mordet av en kvinna.

Thomas lyckas övertala Ray, som egentligen inte tror att det ligger något bakom det hela men som gärna vill hålla sin bror lugn, att åka till New York och undersöka det hela.

Ray är mest upptagen med att fundera på omständigheter kring deras fars död som han finner oroväckande. Men även om hans besök i New York i hans ögon inte verkar leda till någonting sätter det ett händelseförlopp i rullning som får honom att börja ta Thomas på större allvar.

———————————–

Jag har bara läst Linwood Barclays fristående böcker, de som inleddes med No Time for Goodbye (Utan ett ord) och har hållit fram honom och hans böcker som säkra val om man söker en spännande bladvändare.

Dock började det redan när jag läste den förra boken, The Accident, kännas som om han både till viss del följde någon slags recept i konstruktionen av sina böcker och som att de började bli onödigt långa.

Den här boken kämpade jag mig igenom, gjorde till och med ett avbrott och läste en annan bok, fram till omkring sidan 300 då det äntligen började bli riktigt spännande.

Jag tycker att idéen till den här boken är bra, att någon skulle upptäcka bevis för ett brott i något av alla dessa olika program som regelbundet dokumenterar gatuvyer och publicerar bilder av dessa på nätet. Men jag tycker som nämnt att Barclay dragit ut på det lite för mycket och även inkluderat en andra röd tråd.

Så till skillnad från Stephen King tycker jag inte att det här är Linwood Barclays bästa bok hittills. Jag kan tänka mig att om det är den första av honom man läser så kanske man tycker att den är toppen, men jag rekommenderar hellre någon av de tre första fristående böckerna; No Time for Goodbye (Utan ett ord), Too Close to Home (Alltför nära) eller Fear the Worst (Morgonen hon försvann).

Linwood Barclays officiella hemsida

Linwood Barclay ges ut på svensa av Kabusa Böcker

No comments yet

Kommentera

