Skip to content

Dead Water av Ann Cleeves

23 februari 2013

acdeadwaterJimmy Perez har fortfarande inte börjat arbeta heltid så när journalisten Jerry Markham hittas mördad får kriminaldetektiven Willow Reeves flyga in till Shetland för att leda utredningen.

Jerry Markham bor egentligen inte på Shetland längre och ingen vet egentligen varför han kommit tillbaka. Han hade besökt Sullum Voe och anläggningarna för olje- och gasproduktion. Han skulle också ha deltagit vid ett protestmöte mot ett vattenenergiprojekt som planeras.

En av de drivande krafterna bakom vattenenergiprojektet är Evie Watts. När Jerry lämnade Shetland lämnade han också Evie som han varit involverad med och också gjort med barn. Nu är Evie precis i begrepp att gifta sig med en annan man. Jerry försökte få kontakt med Evie men enligt henne träffades de aldrig.

Ju mer Willow och Sandy Wilson undersöker vad Jerry haft för sig desto fler personer kan tyckas haft anledning att tycka illa om honom. Mot sin vilja blir även Jimmy Perez inte bara inblandad i inredningen utan också mer och mer engagerad.

——————————–

Jag har tyckt om Shetlandsserien av Ann Cleeves ända sedan den första boken och upplevde en stor sorg när jag läste den fjärde boken. Inte bara för att det ju skulle vara den sista boken i serien utan också på grund av det som hände i den boken.

Det jag tycker om med den här serien är att alla personer i böckerna är karaktärer. Och med det menar jag att de alla har sin egen unika personlighet vilket Cleeves speglar inte bara i sina beskrivningar utan också genom att ge dem olika språkbehandling.

Som en person som läser väldigt många kriminalromaner uppskattar jag också att Cleeves skriver befriande fritt från klichéer och vanliga deckarknep, som till exempel ‘den kursive mördaren/gärningsmannen’.

Jag brukar ju också ofta lyckas lista ut vem gärningsmannen är innan det avslöjats i boken, men så är inte alltid fallet i de här böckerna och definitivt inte i den här. Ibland när det är så kan jag tycka att boken skrivits på ett bedrägligt eller bedrägligt sätt men i det här fallet var jag bara nyfiken och engagerad genom hela boken.

Jag rekommenderar mycket gärna den här boken. Jag tror faktiskt att man kan läsa den med behållning utan att ha läst någon av de andra i serien, men jag rekommenderar förstås att börja från början med Raven Black (Svart som natten).

Ann Cleeves officiella hemsida

Ann Cleeves ges ut på svenska av Albert Bonniers förlag

Shetlandserien kommer som TV-version också. Jag är mycket nyfiken på det, jag vill gärna se hur de miljöer jag nu bara föreställt mig ser ut i verkligheten. Den skådespelare de valt att spela Jimmy Perez är visserligen en i min mening bra skådespelare men han ser inte alls ut som jag föreställt mig Jimmy.

No comments yet

Kommentera

