Skip to content

Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen

17 februari 2013

jaokvinnanirummetEn vacker vinterdag 2002 försvinner den unga och lovande politikern Merete Lynggaard spårlöst. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera vilt om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen inleder snart en stor utredning men den blir resultatlös. Merete är som uppslukad av jorden.

Samtidigt är kriminalinspektör Carl Mørck tillbaka på jobbet efter en traumatisk händelse där han och två kollegor blivit nedskjutna. Ena kollegan dog och den andre är förlamad. Carl är fysiskt oskadd men plågas av djupa skuldkänslor gentemot sina kollegor.

När Carl Mørck så småningom får ansvaret för utredningen av Merete Lynggaards försvinnande börjar det hända saker. Snart är Mørck och hans assistent Hafez el-Assad en hänsynslös förbrytare på spåren. Frågan är om de hittar galningen innan det är för sent?

(Beskrivning av bokens handling hämtad från Bokförlaget Bra Böcker.)

———————————–

Det var faktiskt min bror som först läste den här boken och därefter insisterade på att jag skulle läsa den. Eftersom jag då precis läst Kommer aldrig mer igen av Hans Koppel tyckte jag kanske inte att den var lika nyskapande som min bror gjorde. Det är också väldigt svårt för mig att förstå, eller ens acceptera att det skulle kunna förekomma, den typ av ondska som krävs för att utsätta en människa för det som händer i den här boken.

Och på det sätter är det ju en stark bok, åtminstone jag kände mig absolut tvungen att läsa ut boken så fort som möjligt för att se vad som skulle hända. Jag blev också intresserad av Carl Mørck även om jag inte var helt och hållet förtjust i honom och hans attityd till det mesta.

Jag kan mycket väl tänka mig att rekommendera den här boken om jag tycker den passar in på vad den som ber om en rekommendation vill läsa. En spännande, snabbläst, ganska otäck bok. Vad jag förstår är det inte Adler-Olsens första bok men jag upplever den som en sådan, lovande men lite trevande.

Själv kommer jag att fortsätta läsa serien om Avdelning Q, åtminstone en bok till eftersom det ändå är många som tycker att han är väldigt bra och för att jag själv är nyfiken på hur Carl Mørck kommer att utvecklas.

Jussi Adler-Olsens officiella hemsida

Jussi Adler-Olsens böcker ges ut på svenska av Bokförlaget Bra Böcker

Här kan ni läsa vad Annika som har bokbloggen ALKB tyckte om boken

No comments yet

Kommentera

