Skip to content

Flickan under gatan av Roslund & Hellström

16 februari 2013

rhflickanundergatanDet är vinter och bitande kallt. Ewert Grens har trettiofyra olösta fall på sitt bord. Hans älskade Anni ligger dessutom svårt sjuk. Men när en död kvinna hittas i en kulvert under S:t Görans sjukhus får han lägga allt annat åt sidan. Samtidigt står plötsligt fyrtiotre över-givna barn, som talar ett främmande språk, i polishusets entré.

Ewerts kollega Mariana Hermansson dras in i en uppslitande brottsutredning somsträcker sig utanför Sveriges gränser. Två märkliga fall måste lösas. Och till slut tvingas Ewert Grens och hans kollegor ner under Stockholms gator för att söka en mördare. Till en värld där människor lever sina vardagsliv i tunnlarna, en värld de inte visste existerade.

(Beskrivning av bokens handling hämtad från Piratförlaget.)

————————————

Jag tycker mycket om Roslund & Hellströms sätt att skriva. Men jag är på sätt och vis glad att jag började den här serien baklänges. Jag började med att lyssna på Tre sekunder som ljudbok och tyckte att den var uppfriskande annorlunda från annan kriminallitteratur jag läser.

Även den här boken är riktigt bra. Men jag har lite svårt för Ewert Grens, han är fördomsfull, obändig och lyssnar inte på någon annan. Hade jag läst den här boken först hade jag kanske inte fortsatt läsa serien.

Trots det rekommenderar jag gärna boken. Den beskriver livsöden och levnadsförhållanden som skär i hjärtat och som vi alla borde känna till förekommer och göra vad vi kan för att åtgärda.

Roslund & Hellström ges ut av Piratförlaget

No comments yet

Kommentera

