Skip to content

Roadside Crosses av Jeffery Deaver

21 oktober 2012

Efter att jag läste The Bone Collector av Jeffery Deaver någon gång i slutet av 1990-talet köpte jag länge hans böcker så fort de gavs ut. Hans ämnesval är ofta aktuella och intressanta, personerna i böckerna flerdimensionella och väldigt få författare lyckas konstruera så kringelkrokiga och oförutsägbara handlingar som Jeffery Deaver.

Men efter ett tiotal böcker blev Deavers oväntade vändningar i handlingen förutsägbara och eftersom jag rekommenderat honom till Steven är det han som ivrigt inväntar varje ny bok och jag som avvaktar och läser böckerna när det uppstår någon slags lucka i mitt läsande eller passar in som avbrott mot vad jag tidigare läst.

Det är alltid lätt att dras in i en Deaverbok och hållas fast i den spännande handlingen tills boken är slut. Det enda är väl att han i vissa saker nästan förutsätter att man läst de tidigare böckerna i en serie medan han samtidigt glatt kan upprepa och ägna tid åt detaljer kring sånt som han anser avgörande för bokens upplägg.

Det visar också både på humor och ett engagemang i sina läsare att om han som viktig komponent i en bok har till exempel en blogg lägger upp en websajt på den adress som anges i boken, även om den websajten kanske inte innehåller så mycket. För den här boken kan läsaren hitta The Chilton Report som är ett viktigt inslag i boken på nätet.

Det här är inte en bok som kommer att dröja kvar i tankarna eller skrämma långt efter att man läst ut den, men jag rekommenderar den ändå gärna. Den bjuder på en fantasifull, spännande och ändå realistisk läsupplevelse.

Jeffery Deavers officiella hemsida

Jeffery Deaver ges ut på svenska av Norstedts

No comments yet

Kommentera

