Skip to content

Stay Close av Harlan Coben

18 oktober 2012

I min mening finns det två författare som man verkligen kan lita på om man vill hitta en semesterbok som kommer att hålla en fången i en spännande läsning och det är Harlan Coben och Linwood Barclay. När det gäller Harlan Coben så är det framförallt hans fristående böcker som är av den typen, hans serie om Myron Bolitar är mer typiska privatdeckarböcker.
Stay Close var inget undantag. Man kastas direkt in i handlingen, lär känna en grupp människor, inte ens huvudpersonerna är felfria eller helt sympatiska men man tar dem ändå till sitt hjärta och boken igenom håller man andan och hoppas att det trots alla indikationer på motsatsen ändå ska sluta lyckligt.

Jag vill inte påstå att de här böckerna stannar kvar särskilt länge i mina tankar efter att jag läst ut dem, men jag minns flera av dem som bra och spännande läsning. Nästan alla av dem skulle kunna bli bra och spännande filmer. Och den som nog ändå är min favorit, Tell No One (Berätta inte för någon) har också blivit en alldeles utmärkt, fransk (!) film som skulle passa bra en ruggig höstkväll.

Jag rekommenderar alltså gärna Harlan Cobens fristående böcker. Även Stay Close.

Harlan Cobens officiella hemsida

Harlan Coben ges ut på svenska av Forum Förlag

No comments yet

Kommentera

