Skip to content

Long Gone av Alafair Burke

18 oktober 2012

Jag har läst Alafair Burke sedan hon gav ut sin första bok 2003. Den hade biträdande distriktsåklagare Samantha Kincaid som huvudperson och utspelade sig i Portland, Oregon.

Jag var något skeptisk och kunde inte låta bli att misstänka att Alafair fått ett bokkontrakt mycket tack vare att James Lee Burke är hennes pappa.

Men min skepsis kom på skam. Hennes bok stod sig mycket bra på egna meriter och jag har fortsatt att läsa hennes böcker med stor behållning.

Efter tre böcker om Samantha Kincaid, vilkas trovärdighet kunde antas vara grundad i det faktum att författaren själv arbetat som distriktsåklagare, inledde hon en ny serie. Nu med den unga kvinnliga polisdetektiven Ellie Hatcher i New York som huvudperson.

Både Samantha och Ellie tilltalade mig mycket. Smarta, modiga och kompetenta yrkeskvinnor med ett privatliv som jag kunde relatera till. Jag rekommenderar båda dessa serier.

Long Gone är Alafair Burkes första fristående bok. Den utspelar sig i New York och även i den här boken är huvudpersonen en kvinna. Men åtminstone i början av boken är jag inte alls säker på att jag tycker om henne.

Hon ter sig ytlig och obetänksam och följderna av detta och hennes agerande känns snudd på oundvikliga och på sätt och vis förutsägbara.

Men jag var ändå fast i handlingen och tvungen att fortsätta läsa och efter ett tag började saker och ting ta en oväntad vändning på ett sätt som gjorde det svårare att gissa vad som skulle hända.

Jag tycker nog egentligen bättre om Alafair Burkes tidigare böcker, och är glad att nästa bok är en ny med Ellie Hatcher som huvudperson, men jag vill ändå rekommendera Long Gone. Den är lite som en som en kvinnlig version av en Linwood Barclay-bok, spännande underhållning som håller en i ovisshet om utgången in i det sista.

Alafair Burkes officiella hemsida

Alafair Burke berättar själv om Long Gone

No comments yet

Kommentera

