Skip to content

Not Dead Yet av Peter James

17 oktober 2012

Rockstjärnan Gaia ska komma till Brighton för att ta sig an den filmroll som hon tror ska äntligen ge henne ett erkännande som skådespelerska. Hon ska spela Maria Fitzherbert som var älskarinna åt Kung George IV och för vem han lät bygga The Royal Pavilion. En huvudroll i ett kostymdrama som Gaia tror ska ge henne en Oscar.

För staden Brighton and Hove betyder filmen obetalbar publicitet och hopp om ökade inkomster från turism. Stadens politiker bryr sig inte om att filmen inte kommer att vara helt historiskt korrekt. Men det finns det andra som gör, någon ser det som en grov personlig förolämpning att så många historiska fakta kommer att förvanskas.

Och för kriminalinspektör Roy Grace innebär Gaias vistelse i Brighton mer arbete. Innan Gaia lämnade Kalifornien gjordes ett försöka att döda henne och det är Roy Graces uppgift att ansvara för hennes säkerhet under filminspelningen. Ett i det närmaste omöjligt uppdrag eftersom ingen vet vem det är som vill skada henne.

————————-

Jag tycker om Peter James böcker om Roy Grace och hans kollegor i Brighton av flera olika anledningar. Dels tycker jag om att personerna i hans böcker både känns normala (i brist på ett bättre ord) och ändå är intressanta. Dels tycker jag att Peter James lyckas hitta ett ämne för sina böcker som känns modernt och aktuellt och kring det bygger han en kriminalhistoria med villospår och oväntade vändningar.

Samtidigt är det det välbekanta som får mig att greppa hans böcker så fort de blir tillgängliga. Jag vill veta hur det går för Roy Grace, både privat och professionellt. Även om jag nu både är lite less på historien om hans försvunna fru och oroar mig lite över vad den kan ta för vändningar. Och lika engagerad är jag i hans kollegors liv; ska Glenn Branson hitta en ny kärlek, hur många gånger ska Norman Potting gifta om sig och äter Bella Moy fortfarande Maltesers och så vidare.

Jag rekommenderar verkligen serien om Roy Grace av Peter James. Och som vanligt tycker jag att man ska börja från början.

Peter James officiella hemsida

Peter James ges ut på svenska av Damm Förlag

No comments yet

Kommentera

