Skip to content

Elly Griffiths – bok 1 till 4 om Ruth Galloway

17 oktober 2012

Annika som liksom jag är en ihärdig deckarälskare har i sin blogg alkb länge skrivit om hur bra hon tycker att serien om arkeologen Ruth Galloway av Elly Griffiths är.

Inför min semester i somras såg jag så äntligen till att skaffa mig hennes böcker. Och ja, jag köpte alla fyra på en gång. Annika och jag tycker inte alltid lika, men tillräckligt ofta för att jag skulle ta chansen.

Och jag tycker verkligen om den här serien.

Ruth Galloway är överviktig och närmar sig fyrtio. Hon är framgångsrik i sitt yrke och omtyckt av sina kollegor. Men hon bor ödsligt med två katter och tror nog att det är så hennes liv kommer att fortsätta se ut. Det finns många aspekter av Ruth som jag kan identifiera mig med och på det hela taget tänker och agerar hon på ett sätt som känns helt logiskt och trovärdigt för mig.

Eftersom Ruth är arkeolog är utgångspunkten för samtliga böckerna ett fynd av lik, ben, andra skelettdelar eller hela skelett antingen i samband med en arkeologisk utgrävning eller som ter sig gamla nog att en arkeologisk konsultation anses nödvändig. Det ställer förstås särskilda krav på uppbyggnaden av historien, för att historien ska ha en nutida händelseutveckling som ger spänning och driv.

Jag tycker att Elly Griffiths har lyckats bra med det och ser fram emot den femte boken.

Elly Griffiths officiella hemsida

Elly Griffiths ges ut på svenska av Minotaur förlag

No comments yet

Kommentera

