Skip to content

The Retribution av Val McDermid

19 maj 2012

Den värste och mest kalkylerande seriemördare Carol Jordan och Tony Hill stött på, Jacko Vance har rymt från fängelset efter att ha avtjänat 12 år av sitt livstidsstraff. Nu har han använt sin förmåga till noggrann planering till att skaffa sig en ny identitet och ett nytt liv bortom den brittiska lagens räckvidd.

Men innan han lämnar Storbrittanien bakom sig vill han hämnas på de som tog ifrån honom det liv han hade tidigare. Och bland dem finns Tony Hill och Carol Jordan.

Carol Jordan är mitt uppe i vad som borde bli hennes och hennes grupps sista fall i Bradfield. Flera unga kvinnor som ägnat sig åt prostitution av något slags har mördats. Alla på olika men lika grymma sätt och det som kopplar samman fallen är ordet ‘mine’ tatuerat på varje kvinnas vrist.

Men mitt i hennes utredning drabbas hon av Jackos hämnd på ett sätt som ändrar hennes liv för alltid och äventyrar den bräckliga relation som hon och Tony Hill lyckats bygga upp.

—————————–

Jag tycker att Val McDermid är en fantastiskt skicklig författare. Hennes böcker är både välskrivna och välkonstruerade. Det är, i alla fall för mig omöjligt att inte dras in i handligen och tro på, skrämmas och förfasas och hålla tummarna för att Tony Hill och Carol Jordan ska lösa fallen och klara sig helskinnade.

Eftersom jag läst hela serien om Tony Hill och Carol Jordan från det den inleddes har jag förstås hoppats på att de någon gång ska lyckas få till en fungerande relation. I den förra boken i serien, Fever of the Bone (på svenska I mördarens nät) fick jag en känsla av att något sådant kanske låg i deras framtid trots allt.

Men jag behövde inte komma långt in i den här boken innan jag började befara att allt det skulle befaras, om Tony och Carol ens skulle överleva Jackos hämnd.

Jag rekommenderar mycket gärna den här boken, som redan kommit ut på svenska med titeln Hämndens skugga. Men som vanligt när det är en serie tycker jag att man ska börja från början.

Val McDermids officiella websida

Val McDermid ges ut på svenska av Alfabeta Bokförlag

No comments yet

Kommentera

