Hoppa till innehåll

Blue Monday av Nicci French

19 maj 2012

Psykoterapeuten Frieda Klein har precis tagit sig an en ny patient. Alan Dekker lider av panikångest, han har svårt att sova, tappar tid och drömmer att han har en son. En liten pojke som ser precis ut som han själv gjorde i den åldern, med rött hår och allt.

När Frieda ser ett fotografi i tidningen av femårige Matthew Farraday som försvunnit spårlöst känner hon sig tvungen att gå till polisen eftersom han är en nära nog exakt kopia av den pojke Alan Dekker beskrivit.

Poliskommissarie Malcolm Karlsson är till att börja med mycket skeptisk till Friedas berättelse, men utredningen är i ett läge där alla ledtrådar måste tas på allvar. Man har också gjort en koppling till ett försvinnande för tjugo år sedan. Då var det femåriga Rosie Vine som försvann medan hennes storasyster var inne i en godisaffär.

Malcolm Karlsson vill att Frieda ska försöka hjälpa Rosies syster att försöka minnas något från det tidigare försvinnandet. Samtidigt berättar Alan Dekker om hur han promenerat i en för honom okänd del av London och plötsligt blivit omfamnad och kysst av en kvinna han aldrig sett förut.

Frieda är nu så brydd och angelägen att få klarhet i vad som händer att hon bestämmer sig för att försöka hitta kvinnan. Ett beslut som ska visa sig ödesdigert på många sätt.

——————————

Nicci French är ett författarpar bestående av Nicci Gerrard och Sean French. De har tidigare skrivit tolv fristående romaner, alla av typen psykologiska thrillers. Och jag tycker att flera av dem varit riktigt bra. Några av dem har också blivit tv-film.

Det som Nicci French är bra på är att bygga upp till synes hopplösa situationer, hopplösa för huvudpersonen på olika sätt. De är också bra på att skapa en skrämmande atmosfär och otäcka situationer.

Allt det där finns med i den här boken också, men det är också uppenbart att de nu tänkt sig skriva en serie böcker om samma huvudperson, Frieda Klein. Mycket som angår henne, hennes liv och bakgrund antyds än så länge bara mellan raderna.

Jag tyckte att den här boken var helt okej, att den utspelar sig i London gör att jag läser även miljöbeskrivningarna väldigt noggrant och jag vill veta mer om Frieda Klein så jag kommer att läsa åtminstone nästa bok i den här serien.

Däremot är jag osäker på om jag vill rekommendera den här boken. Jag rekommenderar gärna Nicci French, till exempel Beneath the Skin (på svenska Nära dig) men den här var lite för konstruerad för att få toppbetyg av mig.

Nicci Frenchs officiella hemsida

Nicci French ges ut på svenska av Damm Förlag

Dark Places har också läst och skrivit om Blue Monday

No comments yet

Lämna en kommentar