Skip to content

Fallen av Karin Slaughter

17 maj 2012

När Faith Mitchell är försenad på väg hem från jobbet får hon inte tag i sin mamma på telefon. När hon kommer fram till sitt hur ser hon blod ovanför handtaget på ytterdörren och hittar sin baby inlåst i ett skjul bakom huset.

Hennes polisinstinkter tar över och hon väntar inte på att polisen ska komma fram utan går själv in i huset i förhoppning att där hitta och kunna rädda sin mamma.

I huset hittar hon en död man och mera blod. Hon hamnar i skottlossning med ytterligare två inkräktare, en skottlossning som slutar med att båda inkräktarna dör.

När polisen väl dyker upp tar de in Faith för förhör och hennes partner Will Trent måste försöka lista ut var före detta polischefen Evelyn Mitchell finns. Will som drev den utredning som gjorde att Evelyn avsattes.

———————————

Jag tycker att Karin Slaughter är en av de starkaste kriminalromansförfattarna just nu. Men när hon växlade från sin Grant County-serie till den så kallade Georgiaserien om Will Trent och Faith Mitchell från Georgia Bureau of Investigation tappade jag tråden ett tag. Nu tror jag att jag är i kapp igen och den här gången tänker jag bevaka hennes hemsida som en hök och köpa varje ny bok så fort den kommer ut.

Karin Slaughters böcker innehåller ofta en hel del våld. Men det är inte effektsökeri utan en trovärdig konsekvens av de händelseförlopp som beskrivs. Iallafall upplevs det så av mig.

Jag tycker om Karin Slaughters personbeskrivningar. Det finns inga supersnutar i hennes böcker men inte heller några onödigt känslomässigt överreagerande. Visst ignorerar Faith instruktionen att vänta på polisen och går in i huset, men hon tar inga onödiga risker utan agerar i enlighet med sin polisträning.

Jag rekommenderar gärna den här boken, men vill ändå varna för att den är väldigt hårdkokt. Liksom alla Karin Slaughters böcker.

Karin Slaughters officiella hemsida

Några av böckerna i Georgiaserien har getts ut på svenska av Telegram Förlag

No comments yet

Kommentera

