Skip to content

Det fjärde offret av Mari Jungstedt

27 december 2011

Klintehamn på Gotland är inte mycket till tätort men med sina 1500 invånare betraktas den ändå som det och har inte mindre än två banker. En sensommarmorgon efter att de flesta turister försvunnit och staden ligger stilla rånas en värdetransport utanför Sparbanken i Klintehamn.

Trots att rånarna hade vapen var det ingen som skadades vid själva rånet men när de flyr blir en liten flicka påkörd. Bilen hittas senare utbränd och polisen saknar egentliga spår efter gärningsmännen.

Men när brandkåren gör en utryckning till ett ödehus som satts i brand hittar de en av rånarna mördad. När man även hittar en Harley Davidson i huset fokuserar Anders Knutas och hans grupp sin utredning mot en av Gotlands motorcykelklubbar.

Det som inte verkar stämma är varför en av rånarna mördades. Det var ett brutalt och effektivt mord som inte verkade i överensstämmelse med de övriga rånarnas beteende. Inte heller tycks någon i motorcykelklubben önskat livet ur rånaren, tvärtom var det en mycket populär person där.

Kanske hade motivet till mordet ingenting alls med rånet att göra.

—————————–

Jag är mycket förtjust i Mari Jungstedts sätt att skriva. Jag tror att den skrivstil som just författare med journalistisk bakgrund har passar mig. Den är effektiv, informativ och drivande utan att blomma över.

Jag tycker också att hon tecknar intressanta personporträtt. Igen ger hon tillräckligt mycket detaljer för att de ska framstå som mångfacetterade men inte så mycket att jag fråntas möjligheten att skapa min egen bild av dem i mitt huvud.

I den här boken driver hon mycket skickligt två olika tidslinjer framåt, de är snillrikt matchade och föder varandra till den punkt i boken då de båda kommer till sin upplösning.

Jag rekommenderar gärna den här boken, med ett extra plus för att den utspelar sig på Gotland.

Mari Jungstedts officiella hemsida

Mari Jungstedt ges ut av Albert Bonniers Förlag

No comments yet

Kommentera

