Skip to content

Frostnätter av Arnaldur Indridason

30 oktober 2011

En kvinna hittas hängd i sin sommarstuga vid en ensligt belägen sjö. Alla är övertygade om att dödsfallet är ett självmord, även Erlendur Sveinsson, men när kvinnans väninna ger honom ett band med en inspelning av en seans väcks hans nyfikenhet. Han börjar forska i kvinnans bakgrund, inte för att han ändrat åsikt om hur hon dött utan i en vilja att förstå.

Samtidigt får han anledning att se över två femton år gamla utredningar. Försvinnanden är speciellt svårt för Erlendur att lämna olösta. När han var åtta råkade han tillsammans med sin bror och far ut för en snöstorm och kom ifrån varandra. Hans bror återfanns aldrig.

Hans upptäckter i de olika utredningarna inspirerar till nya oväntade vändningar i samtliga och utgången blir långt ifrån vad han själv väntat sig.

————————-

Jag läste Glasbruket och Kvinna i grönt när de precis kommit ut på svenska. Jag minns att jag tyckte att de var väldigt bra, men av någon anledning fortsatte jag inte att läsa serien. Men så när jag skulle till Island ville jag förstås ha en bok att läsa under den resan som utspelade sig där.

Och jag blev inte besviken. Indridason återspeglar på något sätt Island och dess folksjäl på ett helt fantastiskt sätt. Jag har alltid trott att det krävs en speciell personlighet för att leva på en ö. Och Island har ju dessutom en mycket speciell natur och klimat.

Något som jag inte insett och som jag kanske inte förstått av mitt begränsade besök på Island men som boken gjorde uppenbart var hur stort Island faktiskt är. Och hur många insjöar som finns där. Jag blev inspirerad till en mer omfattande resa på Island både av boken och det jag såg.

Erlendur själv är på gränsen till för svårmodig och svårtillgänglig för min smak. Men då var den här boken precis rätt bok att läsa. Den gav viktig bakgrunds historia för att bättre förstå honom, både från hans egen bakgrund och från hans tidigare äktenskap.

Även om Erlendur är polis är den här boken ingen polisroman. Allting handlar om att lyssna på människor, om Erlendurs förmåga att lyssna på människor och fånga upp de avgörande detaljerna. Att förstå vad som motiverar människor.

Jag rekommenderar mycket gärna den här boken.

Arnaldur Indridason ges ut på svenska av Norstedts förlag

No comments yet

Kommentera

