Skip to content

Det fördolda av Hjorth/Rosenfeldt

30 oktober 2011

En 16-årig pojke anmäls försvunnen, men hos polisen i Västerås faller ärendet mellan stolarna. Först görs ingenting för att leta efter honom och när sökandet satts igång är det ändå några ungdomar som gör den fasansfulla upptäckten av hans döda kropp i ett träsk utanför staden.

För att på något sätt gottgöra de misstag som gjorts och förhindra att nya görs kallas en utredningsgrupp från Rikskriminalen under ledning av Torkel Höglund in. Gruppen är liten med tydliga och etablerade roller där alla har sin expertis och kompletterar varandra.

Samtidigt är psykologen och profileraren Sebastian Bergman i Västerås för att reda ut dödsboet efter hans mamma. Sebastian har tidigare arbetat med Torkel men sedan hans fru och barn dog i tsunamin i Thailand har han inte arbetat. Istället har han levt ett självdestruktivt liv och hängett sig åt något som mest liknar ett sexmissbruk.

När Sebastian går igenom sin mammas papper hittar han något som får honom att kontakta Torkel och be att få bli delaktig i gruppen igen. Torkel säger ja, men resten av gruppens medlemmar är inte alla nöjda med det beslutet. Några är starkt missnöjda och samarbetet börjar gnissla.

Att Sebastian till att börja med egentligen bara är halvhjärtat engagerad gör inte saken bättre. Men nästan mot sin vilja dras Sebastian in mer och mer, allt medan gruppen kämpar mot tiden och risken att fler ska dö.

————————-

Jag fick låna den här boken av en kollega och jag tyckte att den var riktigt bra. Tydligen har den redan filmats och visats på SVT men jag hade (som tur är) missat när den visades.

På sätt och vis är även den här boken uppbyggd av en del för genren klichéer och stereotypa personligheter, men det är gjort på ett så skickligt sätt att det inte irriterar.

Jag kan inte påstå att jag tycker om eller känner sympati för Sebastian Bergman, möjligen empati för det han råkat ut för, men jag har svårt att förstå sättet han hanterar det på. Å andra sidan kan jag ju omöjligt till fullo sätta mig in i hans förlust.

I andra recensioner av boken fokuseras det framförallt på Sebastian men det är inte bara han som får mig att vilja läsa mer i den här serien utan kanske framförallt utredningsgruppen som helhet, dynamiken inom den och utredningsarbetet. Det finns redan en uppföljare, Lärjungen (tydligen var den del av den filmatiserade versionen), och så fort den finns i pocket ska jag skaffa den.

Jag rekommenderar gärna den här boken.

Boken ges ut av Norstedts förlag

No comments yet

Kommentera

