Skip to content

The Nameless Dead av Paul Johnston

18 september 2011

Den brittiska deckarförfattaren Matt Wells liv har helt förändrats. Han och hans höggravida flickvän, före detta poliskommissarien Karen Oaten sitter numera i skyddshäkte bevakade av både militären och FBI.

Matt utsätts dagligen för försök att hitta de triggers som programmerats in ihans hjärna när han hjärntvättades till att bland annat mörda USAs president samt om möjligt helt avprogrammera honom. Eftersom Karen är gravid vågar man dock inte göra detsamma med henne.

Matt blir mer och mer frustrerad av det begränsade liv de tvingas leva så när något otänkbart händer och han erbjuds en möjlighet att själv ge sig ut på jakt efter de ansvariga för hans situation tvekar han inte. Igen befinner han sig på en resa genom ett främmande land, på jakt efter de som själva inget hellre vill än att hitta och döda honom.

——————————-

Jag måste erkänna att jag har lite svårt för den här amerikaniserade Paul Johnston. Om jag bortser från vem som skrivit boken är den en utmärkt omväxling i stil i min semesterläsningshög.

Det är utmärkts skrivet, tempot är högt och driver läsningen framåt, bland våld, grymheter och extrema trosinriktningar gömmer sig frön till insikt och kritiskt tänkande för läsaren. Här finns också en del humor och snärtiga replikväxlingar som jag uppskattar.

Jag skulle alltså inte ha något problem att rekommendera den här boken till de som jag vet, eller förstår skulle tycka om just den här typen av böcker. Men det är inte det jag hoppas få läsa när jag lägger händerna på en ny bok av just Paul Johnston.

Men vad jag förstår har han precis avslutat den fjärde boken i sin Alex Mavros-serie, den som utspelar sig i Grekland och den ser jag verkligen fram emot att läsa.

Paul Johnstons officiella hemsida

No comments yet

Kommentera

