Skip to content

The Devil’s Edge av Stephen Booth

15 september 2011

Ben Coopers första fall som nybefordrad kriminalinspektör blir ett dödsfall i samband med ett inbrott i byn Riddle. En annan person i hushållet är svårt skadad och inga andra vittnen finns.

Edendale och Peak District har drabbats av en hel uppsjö inbrott på senare tid, men det är flera faktorer i det här fallet som skiljer sig från mönstret. Bland annat tycks inget ha försvunnit från villan.

Riddle är en by där den ena villan är tjusigare än den andra, en by som är ogästvänlig mot besökare – inte ens en pub finns där – men där det inte heller verkar råda någon vidare grannsämja.

Cooper måste förlita sig till alla sina instinkter och försöka lösa fallet innan fler dör.

—————————————–

Som vanligt i Stephen Booths böcker spelar landskapet en stor betydelse, både för att förmedla stämningar men det ger också förutsättningarna både för brotten och dess lösning.

I den här boken har Cooper mycket tydligt huvudrollen, Diane Fry är på ett ledarskapsseminarium och har helt andra problem att handskas med än inbrott och dödsfall.

Booths böcker håller fortfarande hög kvalitet i min mening. Jag uppskattar att huvudpersonerna utvecklas och förändras, de är heller inte helt förutsägbara och lyckas överraska mig.

Handlingen kan säkert tyckas långsam för många, det är mycket som förmedlas i till synes banala konversationer och observationer. Men jag tycker om att jag kan få omväxling i min läsning trots att jag mest håller mig till deckare. Jag försöker tygla mig och läsa allting för att kanske lyckas hitta just den ledtråd som löser fallet.

Jag rekommenderar mycket gärna den här och även övriga böcker av Stephen Booth.

Stephen Booths officiella hemsida

The Devil’s Edge finns på svenska som Djävulsklippan

No comments yet

Kommentera

