Skip to content

Silencer – a novel av James W Hall

15 september 2011

Thorne har brottats med vad han ska göra med den förmögenhet han ärvt. Själv vill han inte ha några pengar, han är nöjd med sin livsstil.

Hans flickvän Rusty Stabler har förvandlats från fiskeguide till skarp affärskvinna och förhandlat fram ett avtal där Thorne inte bara skänker det landområde han själv ärvt till staten Florida för att bevaras från exploatering för alltid. Thorne kommer dessutom att köpa Coquina Ranch och skänka även dess över 80 000 hektar mark till Florida.

Hela denna affär tilltalar Thorne så till den grad att han okaraktäristiskt nog ordnar en fest hemma hos sig själv. Han har också planer på att ge Rusty en ring.

Men alla är inte lika nöjda och plötsligt befinner sig Thorne i ett stort sjunkhål någonstans på just Coquina Ranch. Där har även ranchens ägare Earl Hammond precis mördats.

Frågan är inte bara om Thornes drömaffär kommer att kunna genomföras utan om Thorne överhuvudtaget kommer att överleva.

——————————————

Jag läste den här boken under semestern så det är länge sedan nu. Men James W Hall tillhör en av mina favoritförfattare och han gjorde mig inte besviken med den här boken heller.

Som flera av mina andra favoritförfattare från Florida förmedlar han, nästan lyriskt en kärlek till Floridas natur och respekt och beundran för dess djurliv.

De människor som befolkar hans romaner är dock inte alltid värda beundran. Här finns den blandning av människor som jag nästan bara kan föreställa mig finns just i Florida. Det finns humor, vänskap och kärlek i Halls böcker. Men också människor som skrämmer och förfärar.

Jag rekommenderar gärna den här boken, eller någon annan av James W Hall. Tyvärr finns han inte översatt till svenska.

James W Halls officiella hemsida

No comments yet

Kommentera

