Skip to content

Trick of the Dark av Val McDermid

18 juni 2011

Charlie Flint är ofrivilligt ledig från sitt arbete som rättspsykiatriker. Ett arbete som fascinerat och drivit henne. Nu saknar hon intellektuell stimulans.

Kanske är det som är en av anledningarna till hennes flirt med Lisa Kent trots att hon är lycklig med sin fru sedan sju år, Maria. Men Charlie dras till Lisa, som hon träffade i Oxford när hon egentligen hoppades skriva en tidningsartikel som avslöjade henne som en charlatan.

Så när hon får hon får ett mysterium i posten i form av ett paket med tidningsurklipp om ett mord, en brudgum som dödats på sin bröllopsdag, har hon flera anledningar att nysta vidare. Något för hjärnan att brottas med och en anledning att åka till Oxford.

————————-

När jag började läsa den här boken blev jag lite orolig att den skulle ha för stort fokus på Charlies kärleksliv men ganska snart kom mina farhågor på skam och jag var fast i boken.

Det finns en omständighet i den här boken som jag inte riktigt får till, det är ett lite för osannolikt sammanträffande, men i övrigt finns det ingenting att anmärka på i den här boken.

Intrigen är väl genomtänkt, handlingen drivs framåt på ett effektivt sätt och personerna i boken är intressanta. Jag kände mig lite ledsen när den var slut vilket alltid är ett tecken på en bra bok.

Jag rekommenderar gärna den här boken.

Val McDermids officiella hemsida

Val McDermid ges ut på svenska av Alfabeta Bokförlag, men så vitt jag kan se finns inte den här översatt ännu

No comments yet

Kommentera

