Skip to content

The Fifth Witness av Michael Connelly

08 maj 2011

Även Mickey Haller fick känna på lågkonjunkturen tills han började ägna sig åt att hjälpa människor behålla sina hem. Den kollapsade bolånemarknaden har gjort att tusentals människor riskerar utmätning och letar laglig hjälp för att undvika det.

En av hans klienter, Lisa Trammel engagerade inte bara Mickey Haller som sin advokat när hon riskerade att förlora sitt hus. Hon startade en rörelse för de som drabbats och ordnade demonstrationer utanför sin bank.

Trots att Mickey lyckats stoppa banken från att ta hennes hus och trots att banken skaffat ett domstolsbeslut om att Lisa inte får vistas i närheten av dess huvudkontor har hon fortsatt aktivera mot banken. Även om demonstrationerna nu hålls utanför rådhuset istället.

Det är en av anledningarna till att Lisa Trammel blir misstänkt för mordet på en av bankens direktörer, Mitchell Bondurant. Mickey är inblandad i en hårt mediabevakad mordrättegång igen. Med en klient som betygar sin oskuld men som beter sig på ett mycket tvivelaktigt sätt.

————————-

I min mening har Michael Connelly gjort det igen. Skrivit en alldeles fantastisk kriminalroman.

Jag var inte hundra procent förtjust i den första boken om Mickey Haller. Det kan ha berott på att jag redan var djupt förälskad i Harry Bosch och till viss del är de varandras motpoler.

Harry Bosch representerar den obeveklige sökaren efter rättvisa medan Mickey Haller som försvarsadvokat inte ens vill veta om hans klienter är oskyldiga eller inte. Han tycks utgå från att de alla är skyldiga men vill ändå till varje pris vinna och se till att de undkommer straff.

Men med varje bok har Mickey tagit fler och fler poäng hos mig och jag är nu nästan lika förtjust i honom som i Harry.

Det kan ju också bero på att Connelly hanterar rättegångsformatet så bra. Han tynger inte ner det med alltför mycket information om själva processen utan använder de moment som kan skapa drama och bara precis så mycket så att jag känner mig initierad.

Han har också en mycket bra känsla för hur mycket privata komplikationer och konflikter som kan införlivas. Tillräckligt mycket för att hålla intresset för Mickey och de som står honom nära vid liv och låta dem utvecklas men inte så mycket att det tar över hela boken.

Det fall han beskriver i den här boken är dessutom väl uttänkt och koreograferat med många olika vändningar, komplikationer och en rejäl tvist mot slutet.

Jag rekommenderar mycket gärna den här boken, men för de som ännu inte läst något om Mickey Haller rekommenderar jag att börja med den första boken The Lincoln Lawyer (I lagens limo).

Som för övrigt går på bio just nu med Matthew McConaughey som Mickey Haller. Och nej, det var inte så jag föreställde mig Mickey, men jag tänker se filmen ändå.

Michael Connellys officiella hemsida

Michael Connelly ges ut på svenska av Norstedts förlag

No comments yet

Kommentera

