Skip to content

Never Look Away av Linwood Barclay

27 mars 2011

David Harwood arbetar som reporter för The Standard i Promise Falls där han bor med sin fru Jan och deras fyraårige son Ethan. Arbetet på tidningen har förändrats med den ekonomiska krisens inträde, delar av rapporteringen har förlagts till Indien.

Men än så länge har David sitt jobb kvar och just nu är han en politisk skandal på spåren. Ett stort företag som driver privatägda fängelseanstalter vill köpa mark och öppna en anläggning i Promise Falls. David samlar bevis till en avslöjande artikel men ägaren av företaget i fråga visar sig betydligt mer hänsynslös än vad David kunnat föreställa sig.

Trots det som pågår på i jobbet tar David en dag ledigt. Hans fru Jan har inte varit sig själv på sistone, hon har känt sig deprimerad och pratat om att David och Ethan skulle ha det bättre utan henne. Så nu ska de tillbringa en dag tillsammans som familj. En avslappnad och rolig dag på ett stort nöjesfält.

Men de hinner inte mer än in i parken förrän saker och ting händer och deras liv förändras för alltid.

—————————-

Linwood Barclay har blivit den författare som jag alltid rekommenderar när någon vill läsa en bok som är så spännande att den inte går att lägga ifrån sig. De tre tidigare, fristående böcker som han skrivit är några av de mest välskrivna thrillers jag läst. Ett väl avvägt tempo kombinerat med fantastiska, men ändå trovärdiga intriger.

Nu när jag läste den här fjärde boken kände jag dock att upplägget var lite för bekant. Jag visste vartåt det barkade och kunde inte hjälpa att jag undrade om jag verkligen orkade gå igenom det som jag misstänkte skulle komma.

Dessutom är boken berättad med omväxlande perspektiv vilket gjorde att jag som läsare visste mer än huvudkaraktären och därför tyckte att den personen var lite godtrogen och korkad som inte såg igenom det bedrägeri som var i spel.

Men trots det fortsatte jag läsa och var ganska snart fast i handlingen. Den här var minst lika spännande som de tre tidigare och innehåll trots allt en hel del överraskningar.

Jag rekommenderar mycket gärna den här boken till den som vill ha en bladvändare att läsa med andan i halsen.

Linwood Barclays officiella hemsida

De två första böckerna finns utgivna på svenska av Kabusa Böcker

Så här tyckte Bokhora om Never Look Away

No comments yet

Kommentera

