Skip to content

De ensamma av Håkan Nesser

05 februari 2011

En man hittas död nedanför ett stup i skogarna utanför Kymlinge. Något som säkert skulle avskrivits som självmord om inte en kvinna hittats på exakt samma plats 35 år tidigare. Det visar sig också finnas ett samband mellan de två döda.

Samtidigt som romanen beskriver hur Barbarotti och hans medarbetare börjar kartlägga detaljerna kring det tidigare dödsfallet och letar information om den döde mannen berättar den också om sex unga människor som utgör en umgängesgrupp i Uppsala 1969.

De tycks bygga upp en vänskapsrelation, i vissa fall till och med kärleksrelation att vara livet ut. Men något händer och relationerna förändras och gruppen bryts upp.

Tillbaka i nutiden är framstegen i utredningen av dödsfallen långsamt och odramatiskt. Men för Barbarottis händer något synnerligen plötsligt och dramatiskt som hotar att förändra hela hans liv.

—————————–

Jag älskar Håkan Nessers språk. Jag tycker om att det är ekonomiskt och precist. Att han använder ord som få använder längre. Jag tycker det passar de miljöer han beskriver, och i det här fallet även den tidsperiod handlingen utspelar sig i.

Men alla tycker inte likadant. Så här skrev Annika i sin recension av boken:

Till sist måste jag dock ge Nesser en liten knäpp på näsan. Någon av nättidningarna brukar låta en känd person ge boktips till tre olika personer. Jag skulle utan tvekan tipsa Håkan Nesser om Svenska skrivregler som ges ut av Svenska språknämnden. Vi som jobbar med språk vet att det ständigt förändras och i den här boken visar han att han verkligen inte hänger med i svängarna. Men han kanske lär sig till nästa bok …?

Men liksom jag tyckte hon också att det här är en riktigt bra bok. Jag tycker dock att det inte hade behövt vara en Barbarotti-roman. Jag som i de tidigare böcker verkligen tyckt om Barbarottis inre tankar, hans dialog med Gud, hans växande relation till Marianne och dialogen mellan honom och hans kollega Eva Backman vill i den här boken mest skumma de kapitlen.

Istället är jag helt trollbunden av berättelsen om de sex unga människorna i Uppsala. Sakta får jag insikt i deras personligheter och relationer. Tar del av hur deras liv och relationer fördjupas och förändras. Det är otroligt skickligt skrivet, jag anar hela tiden att något ligger under ytan. Något står inte rätt till och den kris som gruppen utsätts för förstärks av de underliggande strömmarna.

Jag rekommenderar absolut den här boken även om en i vissa delar kräver ett visst tålamod.

Håkan Nessers officiella hemsida

Recensionen i DNBok

No comments yet

Kommentera

