Skip to content

Dead Like You av Peter James

08 januari 2011

Kriminalintendent Roy Grace känner att han börjar trivas med sitt liv. Hans förhållande till Cleo fungerar, mycket tack vare att hon som rättsmedicinare förstår hur jobbet kan kräva Roys tid när det egentligen inte passar. De väntar också sitt första barn tillsammans.

Hans bäste vän och kollega Glenn Branson ockuperade visserligen fortfarande Roys hus, fortfarande deprimerad och bitter över sitt havererade äktenskap. Men en ny chef var på ingång och Roy tror och hoppas att det kommer att bli bättre även på jobbet.

Men det nya året inleds med en våldtäkt. Som snart följs av flera. Alla har det gemensamt att våldtäktsmannen både använt sig av offrets nyinköpta skor samt tagit dessa med sig.

Något som påminner om ett fall med en serie våldtäkter från tretton år sedan. Förövaren döptes då till ‘Shoe Man’. Han begick fem våldtäkter men efter att det sjätte offret mördats försvann han.

Den nutida serien av våldtäkter följer alltför nära mönstret från det gamla fallet och det går inte att bortse från möjligheten att ‘Shoe Man’ är tillbaka. Roy och hans team kämpar mot klockan för att förhindra fler våldtäkter, och Roy ser tillbaka på en tid då han var lycklig med sin förra fru, Sandy. Sandy som nu varit försvunnen i sju år.

———————————

Peter James har blivit en av mina favoritförfattare och Roy Grace en av mina favoritkaraktärer. James lyckas skriva om polisutredningar på ett trovärdigt och ändå spännande och engagerande sätt.

Roy Grace utvecklas från bok till bok. Han har brottats med sin fixering vid att hitta sin försvunna fru Sandy, men på det hela taget börjar han bli en uppfriskande balanserad människa.

Den här boken växlar mellan tillbakablickar mellan tiden för det gamla fallet och nu. Den växlar också mellan olika berättarperspektiv. Det hindrar dock inte att boken har ett effektivt flöde utan är mycket skickligt gjort.

James har också lyckats väva in moderna företeelser som Facebook och Twitter. Och han gör det på ett sätt som får åtminstone mig att fundera lite extra på vad jag skulle lägga ut på den typen av forum.

Jag rekommenderar mycket gärna den här boken och de övriga i serien om Roy Grace.

Peter James’ officiella hemsida

Peter James ges ut på svenska av Damm förlag

3 kommentarer leave one →
  1. 09 januari 2011 06:24

    Nu lurade du mig att beställa efter del fem och så då den här sjätte delen i serien om Roy Grace som också råkar vara en av mina favoriter. Fast det visste du ju redan 🙂

  2. Katarina permalink*
    09 januari 2011 10:32

    Annika – Perfekt. Då ska jag genast skriva och be om min provision. 😉
    Fast jag misstänker att du hade gjort det vad jag än tyckt om boken. Men jag måste säga att i min mening håller den här serien och blir till och med bättre.

  3. 09 januari 2011 20:40

    Skratt, du är för rolig! 😉

Kommentera

