Skip to content

Bad Boy av Peter Robinson

08 januari 2011

Medan polisinspektör Alan Banks är på semester i USA kommer hans före detta granne till polisstationen i hopp om att få träffa honom. Eftersom han är borta får hon träffa hans kollega Annie Cabbot istället.

Grannens problem är att hon hittat en pistol i sin dotter Erins rum och hon hade hoppats få Alan Banks hjälp med att hantera situationen. Annie Cabbot har inget annat val än att följa regelboken och befinner sig plötsligt i en stor polisinsats.

Alan Banks’ dotter Tracy delar lägenhet i Leeds med Erin. När hon förstår att Erin lämnat Leeds åker hon till Jaff. Jaff är egentligen Erins pojkvän. En man med skumma kontakter. Charmig men farligare än vad Tracy inser.

Alan Banks kommer hem till en desperat situation där två av de viktigaste kvinnorna i hans liv, dottern Tracy och kollegan och vännen Annie, svävar i livsfara.

—————————

Jag är osäker på om det berodde på boken eller min livssituation men jag hade otroligt svårt att ta mig igenom den här boken. Normalt är jag mycket förtjust i Peter Robinsons böcker och alltid nyfiken på vad som händer i Alan Banks och Annie Cabbots liv.

En av de saker som jag kan irritera mig lite på i kriminalromaner där man valt någon inom polisväsendet som huvudperson är när man ändå låter någon av huvudpersonens nära och kära vara den som utsätts för ett brott. Vissa klarar att hantera det, men alltför ofta känns det som ett billigt trick för att försöka öka spänningen i boken.

Jag upplever det lite som om det är dags för Peter Robinson att blanda upp skrivandet om Alan Banks med någon fristående bok. Det känns som upplägget med en polisutredning som koncept inte längre inspirerar honom.

Samtidigt har Peter Robinson även tidigare ofta haft någon slags personlig anknytning till Alan Banks i sina böcker utan att det irriterat mig. Så det är inte omöjligt att problemet låg hos mig och inte hos boken.

Min bedömning är sammanfattningsvis att jämfört med många andra kriminalromaner är det här en bra bok men jämfört med andra av Peter Robinson själv en av de sämre.

Peter Robinsons officiella hemsida

Peter Robinson ges ut på svenska av Minotaur

Annika har också läst Bad Boy – läs vad hon tyckte här

3 kommentarer leave one →
  1. 09 januari 2011 06:46

    Jag håller med dig och jag börjar tycka att det märks att Robinson har skrivit inte mindre än 19 böcker om Alan Banks. Kanske dags att han gör en Ian Rankin … !?

  2. Katarina permalink*
    09 januari 2011 10:34

    Annika – Antingen en Ian Rankin dvs slutar skriva om Banks helt och hållet. Eller en Connelly dvs växlar Banks böckerna med böcker med andra huvudpersoner. Problemet kan säkert vara för en storsäljare att de är uppknutna av kontrakt med ett förlag som stipulerar att det ska vara just Banksböcker.

  3. 09 januari 2011 20:38

    Ja, så kan det i och för sig vara. Jag hoppas bara att han kommer med ett nytt grepp inom en snar framtid. Jag tänker ge honom en chans till men om även det blir något av en medioker läsning så är jag beredd att överge honom för att i stället lägga krut på andra författare. Men det vore onekligen synd om det skulle gå den vägen då han har skrivit så mycket som har varit bra.

Kommentera

