Skip to content

Bokbloggsjerka: Om kronologisk ordning eller inte

20 november 2010

Veckans fråga i Annikas bokbloggsjerka nuddar vid något som är en akilleshäl för mig:

Om du hittar en bok som verkar intressant, men som tillhör en serie, börjar du då alltid med den första titeln?

I mig sitter ett litet kamrertroll och skriker: ”Ja, för tusan. Börja alltid från början!”

Men det är ändå inte alltid jag beter mig så. Om jag står i en bokhandel och håller en bok i handen som verkar precis i min smak, men som jag inser är en del av en serie händer det att jag ändå köper den. Först kontrollerar jag dock om den eller de tidigare böckerna i serien kanske finns i affären och köper isåfall samtliga till och med den jag först upptäckte.

Förutsatt att de tidigare böckerna inte är för många. Den första boken av Peter Robinson jag upptäckte till exempel var In a Dry Season (En ovanligt torr sommar) och det fanns nio böcker innan den i serien. Det kändes inte rimligt att köpa tio böcker för att jag var nyfiken på en.

Om jag läser en recension av en bok, eller kanske ett positivt omdöme om en författare eller författarens serie börjar jag alltid från början. Således vägrade jag börja läsa Ann Cleeves Shetlandsserie förrän jag fick tag i den första boken, Raven Black (Svart som natten).

5 kommentarer leave one →
  1. 20 november 2010 19:43

    Jag gör väldigt olika. Ibland börjar jag från början, ibland börjar jag mitt i och sen läser jag de tidigare böckerna och ibland struntar jag i dom första böckerna. Helt inkonsekvent! 🙂

  2. 20 november 2010 20:00

    Det med Peter Robinson är faktiskt något komiskt med tanke på att En ovanligt torr sommar är den första som finns utgiven på svenska och jag lovar att det fungerar alldeles utmärkt att börja precis där, med bok nummer 10 🙂

    Ska jag tolka det du skriver som att du inte har läst något av honom? Vidare skriver du om Ann Cleeves som jag måste säga att jag blev oerhört besviken på just med boken Svart som natten. Jag hade hört så mycket gott om denna bok men när jag väl hade läst den kände jag enbart ett stort JAHA, var det inte mer än så här? Det är en känsla som jag för övrigt bär på så om inget extra ordinärt inträffar så har jag läst precis tillräckligt av Cleeves!

  3. Katarina permalink*
    20 november 2010 21:57

    Bokbrus – Nu spelar det ibland inte så stor roll heller eftersom böckerna i en serie inte alltid utspelar sig i den ordning de är skrivna. Men allting handlar ju om vilken stil författaren har. När det handlar om kriminalromaner har en del författare en tendens att utsätta huvudpersonen för stor fara. Och då känns det svårt att gå bakåt i tiden, för hur ska jag kunna bli engagerad och drivas framåt om det som förväntas driva mig framåt i boken är en undran om huvudpersonen ska klara sig eller inte om jag redan läst en senare bok och vet att han/hon gjort det?
    Annika – Jag har läst samtliga efter En ovanligt torr sommar, men ingen av de tidigare böckerna. Kanske gör jag det någon gång om jag inte kan hitta någonting nytt att läsa. 🙂
    Vad gäller Ann Cleeves är hennes Shetlandserie det enda jag läst av henne. Den placerade inte henne på någon topplacering på min favoritförfattarlista. Men jag tyckte ändå om dem, skrivstilen och personligheterna passade ihop med landskapet tyckte jag. Intrigerna var helt acceptabla och huvudpersonerna var värda att bry sig om.

  4. 21 november 2010 15:20

    Jag hade också Peter Robinson i tanke när jag svarade och jag har faktiskt gått tillbaka till de som är skrivna innan ”En tor sommar” och läst dem också. (Även om jag kan hålla med om att det faktiskt går att börja senare).
    När det gäller Cleeves böcker tycker jag att ni bör läsa alla. De hör i hop och den sista är faktiskt den bästa!

  5. Katarina permalink*
    21 november 2010 17:36

    Sara – Tycker du att böckerna innan En ovanligt torr sommar är värda att gå tillbaka och läsa även när man läst de senare böckerna?
    Kul att du skriver så om Shetlandskvartetten. Jag har inte läst den fjärde och sista ännu men ska se till att skaffa mig den nu.

Kommentera

