Skip to content

Bokbloggsjerka: Om bokbetyg

20 november 2010

Jag missade förra veckans bokbloggsjerka från Annika men passar på att besvara hennes fråga nu.

Använder du ett betygssystem? Om ja; hur ser det ut? Om nej; hur guidar du dina läsare till vad som är ”bra” respektive ”dålig” litteratur?

Jag använder inget betygssystem när jag skriver om böcker jag läst i mina bloggar. Jag tycker att problemet med ett standardiserat betygssystem är att jag utvecklas över tiden och ju mer jag läser. En bok som jag skulle gett högsta betyg för fem år sedan kanske bara skulle få ett medelbetyg i dag.

Jag ser det inte som min uppgift att guida någon till vad som är bra litteratur. Jag har ingen formell kunskap om litteraturkritik och frågan om bra eller dåligt blir för subjektivt. Jag skriver om de böcker jag valt att läsa och försöker skriva det som jag vill veta om en bok. Lite om handlingen, kanske något om författaren och hans/hennes övriga verk. Sedan skriver jag vad jag tyckte om boken och huruvida jag skulle rekommendera den eller inte.

No comments yet

Kommentera

