Skip to content

Bokbloggsjerka: Om pågående läsning

30 oktober 2010

Så är det dags för Annikas bokbloggsjerka igen. Veckans fråga är en uppmaning som lyder:

Berätta om boken/böckerna du läser just nu!

Jag har precis påbörjat den senaste boken av Peter Robinson, Bad Boy. Jag vet inte om det beror på att boken jag avslutade innan var så bra, men jag är redan irriterad på den här.

Konstigt nog, för jag brukar tycka att Peter Robinson är en av de mer pålitliga deckarförfattarna. Men det finns vissa saker som jag ogillar i kriminalromaner. Om man försöker sig på någon av dem måste det mycket till för att jag ändå ska tycka om boken.

En sådan sak är att om man nu valt någon eller några som arbetar inom polisväsendet som sina huvudpersoner finns det ingen anledning till att det ska vara just någon av deras familjemedlemmar eller vänner som är brottsoffret. Speciellt inte i bok efter bok efter bok efter… (Ok, det där var något av en överdrift, men det börjar bli några böcker nu där det varit fallet.)

Dessutom inleddes boken med en situation som jag redan från början tänkte skulle gå helt åt pipan. Och det gjorde den. Irriterande och lite för förutsägbart.

Men jag har inte hunnit så långt i boken. Inspektör Alan Banks har inte ens dykt upp ännu. Så det kanske vänder och boken visar sig vara hur bra som helst.

7 kommentarer leave one →
  1. 31 oktober 2010 05:45

    Ha ha, det skulle man kunna tro men det här gången blev jag faktiskt inte ett dugg besviken. Jag läste den här för inte så länge sedan och jag var så glad över att Robinson verkar ha hittat vägen tillbaka efter den katastrofalt dåliga Mörkrets alla färger. Detta till trots är Bad Boy långt ifrån hans bästa och jag hoppas verkligen att han hittar tillbaka till gammal god form i kommande böcker.

  2. 31 oktober 2010 05:46

    🙂 Det märks att jag vid det här laget har jobbat 10 av mina 13 timmar …. förvånad ska det stå och INTE besviken 😉

  3. Katarina permalink*
    31 oktober 2010 08:16

    Ah. Så då finns det hopp att boken blir bättre. Bra. 🙂
    Fast jag tyckte förstås (eftersom vi brukar tycka lite olika) inte att Mörkrets alla färger var så katastrofalt dåligt.

  4. 31 oktober 2010 19:50

    Och varför blev jag inte förvånad över att läsa det?? 🙂

  5. Katarina permalink*
    31 oktober 2010 20:58

    Annika – På sätt och vis tycker jag att det är tur att vi tycker olika. Det är mycket roligare att prata om böcker med någon som har en lite annorlunda uppfattning än en själv. 🙂

  6. 31 oktober 2010 22:36

    ”Bad boy” ligger i att läsa högen men jag har inte riktigt kommit till den än. Men tids nog så…

  7. Katarina permalink*
    01 november 2010 22:59

    Pia – Välkommen hit! Det ska bli spännande att läsa vad du tyckte sedan när du läst färdigt.
    Jag har inte själv riktigt tagit till mig det här med ljudböcker, men jag har en vän som lyssnar på många ljudböcker så jag tipsade henne om din blogg. Och jag kommer själv att läsa den eftersom en bok är en bok är en bok. Oavsett format. 🙂

Kommentera

