Skip to content

Professor Plommon i biblioteket med en ljusstake

26 oktober 2010

Jag är förtjust i kriminalromaner. Några av mina första läsupplevelser i den genren var pusseldeckare. Böcker av författare som Dorothy Sayers, Agatha Christie, Maria Lang och Stieg Trenter med flera.

Nu är det inte lika ofta jag stöter på en riktigt bra pusseldeckare. I dagens kriminalromaner kan mördaren vara känd, finnas med som berättarröst – den kursive mördaren – men ändå vara okänd. Den okände mördaren kan ofta vara verkligt okänd till en bra bit in i boken då personens identitet antingen avslöjats och det som återstår är jakten och infångandet. Eller så framstår det att den okände mördaren är någon person i boken som vi redan lärt känna, frågan är bara vem.

Men i en äkta pusseldeckare får läsaren lära känna en rad personer och när någon dör är det flera som kan tyckas ha motiv. Resten av boken gäller det för läsaren att vara uppmärksam på alla detaljer och ledtrådar som kan leda till mördarens identitet. Jag måste erkänna att jag fortfarande gillar den typen av böcker.

För mig blir det lite av en tävlan mot boken, att försöka komma fram till vem mördaren är innan det blir för uppenbart eller avslöjas i boken. Problemet är att när jag tycker att jag listat ut vem mördaren är vill jag ju gärna stoltsera med det. Jag vill att någon ska få veta hur smart jag är.

Men vem ska jag berätta min teori för? Att lägga ut det i en diskussionsgrupp eller något annat forum på internet får man absolut inte göra. Bland kriminalromansfantaster är det bland det värsta man kan göra att avslöja avgörande fakta från en kriminalroman utan att tydligt märka upp det med så kallade Spoilers!-varningar.

Just nu läser jag en fantastisk bok. Den är mycket skickligt konstruerad och det är inte ens 100% säkert att det verkligen förekommit något mord. Men om det var ett mord finns det flera tänkbara mördare. Och jag tror att jag listat ut vem det är.

Fast jag är inte helt säker. Så det kanske är tur att jag inte kan skrika ut vem jag tror att det är. Personligen kommer jag inte bli besviken om jag har fel. Jag kommer bara bli ännu mer imponerad av författarens förmåga att återge detaljer och ledtrådar på ett konsekvent sätt och ändå få mig att tolka dem fel.

No comments yet

Kommentera

