Skip to content

Bokbloggsjerka: Om bokomslagets betydelse

23 oktober 2010

I veckans bokbloggsjerka undrar Annika:

Dömer du ut en bok enbart på grund av omslaget och/eller andra yttre omständigheter? Motivera ditt svar!

Spontant tänker jag att svaret är nej. Speciellt eftersom frågan är om jag dömer ut en bok på grund av omslaget.

Jag köper böcker av författare jag redan känner till och vars tidigare böcker jag uppskattat. Jag köper böcker som jag läst om i tidningar eller bloggar och tror skulle passa mig. Jag har alltså bestämt mig för att köpa boken långt innan jag sett bokomslaget.

Men så inser jag att det finns ett tillfälle när jag avstår att köpa en bok på grund av dess omslag. Iallafall om jag inte kan få tag i den med ett annat omslag. Och det är när det gjorts en filmatisering eller tv-version av boken och bokomslaget är från filmen/tv-versionen. Det irriterar mig att det ska se ut som om jag valt boken på grund av något annat än just bokens kvaliteter. Snobbigt, men sant.

Sedan är jag typen som älskar bokhandlar. Jag tycker om att gå in i en bokhandel och titta på böcker, hålla dem i handen och läsa baksidestexten. Och det händer ofta att ett omslag lockar mig att plocka upp och sedan även köpa en bok. Så jag väljer ibland böcker på grund av dess omslag. Om baksidestexten håller vad omslaget lovade vill säga.

Det måste ju betyda att jag omedvetet väljer bort böcker på grund av dess omslag, även om jag inte medvetet tänker att det är omslaget som gör att jag inte plockar upp just den boken. Men om jag ser en ny titel av en författare jag gillar eller hört positiva saker om låter jag inte omslaget skrämma bort mig. Bortsett från exemplet ovan.


6 kommentarer leave one →
  1. 23 oktober 2010 18:21

    visst är det dubbelt med omslag, inte bara ska de vara en reklampelare för boken utan också förhoppningsvis tillföra läsupplevelsen något. Älskar också bokhandlar men tyväär tycker jag att de blir mer och mer likriktade, skyltar samma böcker osv. Finns tips på bra boklådor?

  2. Katarina permalink*
    23 oktober 2010 19:17

    Anna Johansson – Mina favoriter har varit Engelska bokhandeln på NK, Hedengrens i Sturegallerian och Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan. Men jag har ju en ganska specifik boksmak; mest kriminalromaner på engelska.

    Tyvärr verkar det ju vara svårare och svårare för personliga bokhandlar att klara sig. Och ju större de blir, desto färre anställda blir det per kund och desto mindre tid för de anställda att relatera mer med kunderna.

    På Engelska bokhandeln på NK hade de en kille som verkligen hade koll på sitt sortiment och i viss mån delade mitt bokintresse vilket gjorde att det var kul att gå och handla där. Han kunde tipsa mig om någon bok han tänkte sig att jag skulle kunna gilla baserat på de jag redan valt. Men de senaste gångerna jag varit där har jag inte sett till honom. Förut kunde jag lägga in en beställning på en bok hos honom istället för att gå vidare och leta, men nu går jag vidare och letar och om jag inte hittar på något ställe beställer jag på nätet.

  3. 24 oktober 2010 14:01

    Jag är en bokhandelsälskare som kan gå runt och klappa böcker och läsa på baksidorna hur länge som helst. Min fundering är om många av oss som läser mycket och letar efter annat än de mest kända titlarna handlar det mesta på nätet nuförtiden? Det, i sin tur kan ju göra att det är svårt för bokhandlare att klara sig på mindre kända författare och böcker? Den senaste tiden har jag börjat att medvetet handla på mindre, mer personliga bokaffärer, för att stödja dem. Men jag är mycket medveten om att det blir betydligt dyrare än att handla på t ex Adlibris.

  4. Katarina permalink*
    24 oktober 2010 14:48

    Bokfavoriter – Välkommen hit.
    Det blir ju lite av en självuppfyllande profetia från bokhandlarnas sida också. De tar bara in storsäljare och då får de bara sälja storsäljare. För de flesta av oss tycker väl att vi lika gärna kan beställa från nätet om boken inte redan finns i bokhandeln. Särskilt som det går lika fort som att beställa genom bokhandeln, man får den direkt hem och det till och med kan bli billigare. Men synd är det.
    Det gäller ju inte bara böcker. Jag gick in på skönhetssalongen i mitt närområde för att köpa den hudkräm hon rekommenderat mig, men hon har slutat ta hem produkter ”eftersom folk ändå köper dem på nätet”. Så jag försöker handla lokalt, men de lokala handlarna har gett upp.

  5. 26 oktober 2010 05:07

    Mitt senaste bokhandelsbesök var en katastrof vilket slutade med att jag gick därifrån tomhänt och beställde de böcker jag ville ha via nätet i stället:-)

    Jag brukar älska att klämma och känna på böckerna. Baksidestexten läser jag alltid och jag kan inte gå in på ett bibliotek utan att låna en massa böcker. Så och i går då jag kom hem med fem böcker varav två är till mina studier.

    Jag är ett hopplöst fall men ingen grät. Inte då jag i alla fall 🙂

  6. Katarina permalink*
    26 oktober 2010 09:07

    Annika – Jag bor egentligen ganska nära Stadsbiblioteket och jag älskar biblioteksmiljöer så jag borde ta en promenad dit då och då. Kanske ta med en egen bok och bara sitta där i den fantastiska miljön och läsa den.
    För jag borde verkligen inte låna böcker på bibliotek, jag är alltid – ALLTID – sen med att lämna tillbaka dem. Det spelar ingen roll att jag läst ut dem i tid, jag lyckas inte få med mig dem tillbaka. Det fungerade bara när jag var liten och det var mamma som såg till att det blev gjort. 🙂
    Jag försöker komma ihåg om jag läste mindre skönlitteratur när jag pluggade. Det gjorde jag säkert, men isåfall för att jag hade ett sånt aktivt socialt liv, inte för att läsandet av pluggböcker fyllde min läskvot.

Kommentera

