Skip to content

Bokbloggsjerka: Om bokformat

09 oktober 2010

Den senaste frågan i Annikas bokbloggsjerka är:

Vilket/vilka bokformat (pocket, inbunden, e-bok, ljudbok…) föredrar du och varför?

Jag måste säga att jag föredrar pocket. Vissa författare vill jag köpa så fort de kommit ut med en ny bok, men om det då kommit både en inbunden bok och en större pocket väljer jag pocketversionen.

För mig som framförallt läser deckare är pocketupplagorna minst lika fina som de inbundna böckerna. Pocket är lättare, inte bara viktmässigt, att ta med sig och att handskas med.

När jag bodde i London och hade möjlighet att gå på boksigneringar köpte jag inbundna förstaupplagor av vissa författare. Men dels har jag ju inte alls den möjligheten längre och dels har dessa författare blivit så populära att även förstaupplagorna är för stora för att egentligen vara värdefulla.

För mig är själva läsupplevelsen viktig så jag har inte riktigt tagit till mig det här med ljudböcker. Det kan ju också bero på att jag enbart tillbringar korta perioder i bilen, fram och tillbaka till jobbet och jag har svårt att ta till mig böcker i snuttar.

När jag skulle köra drygt 50 mil tur och retur köpte jag dock en ljudbok och det var riktigt bra. Problemet var bara att jag nästan stannade kvar i bilen fast jag äntligen kommit fram eftersom jag var så inne i boken och ville höra den till slut.

Jag tycker också om känslan av en bok i handen så jag känner spontant ett motstånd mot e-boksformatet. Men om jag skaffade mig en iPad till exempel är det möjligt att jag ändå skulle prova på det formatet. Det tar onekligen lite väl stor plats i packningen när man som jag vill ha med sig en 10-15 böcker på semesterresan. Så att kunna ta med sig så många, eller fler, i en liten elektronisk manick kanske inte vore så illa. Fast frågan är väl hur lämpligt det skulle vara att ta med sig en sådan till stranden?

Men på tal om e-böcker måste jag inkludera en musikvideo som den amerikansk deckarförfattaren Parnell Hall gjort. Den är dessutom fylld med andra deckarförfattare i biroller. Det går fort men jag hann iallafall känna igen Ridley Pearson, Tess Gerritsen och Mary Higgins Clark.

5 kommentarer leave one →
  1. 10 oktober 2010 14:52

    Det verkar som vi är många pocketfreaks där ute! Jag håller med dig om att läsupplevelsen är viktig och att det är svårt att få till den med ljudbok. Tankarna vandrar och det blir liksom snuttifierat i min skalle!

  2. Katarina permalink*
    10 oktober 2010 19:32

    Anna – Välkommen hit!
    Ett annat problem som jag har med ljudböcker är att det går mycket fortare för mig att läsa en bok än de lyckas läsa upp den. Om det inte är en mycket skicklig uppläsare blir jag lätt otålig på att handlingen går så långsamt framåt. 🙂

  3. 12 oktober 2010 04:51

    OM jag någon gång skulle ha råd att köpa en iPad så skulle jag lätt kunna tänka mig att prova på att hitta tjusningen med e-böcker. En bekant visade mig i helgen alla knep med läsplattan och jag måste säga att jag är imponerad.

  4. 12 oktober 2010 04:55

    Direkt efter min förra kommentar tittade jag på videon och jag kände inte igen en enda människa 🙂

  5. Katarina permalink*
    12 oktober 2010 21:52

    Annika – Jag har flera vänner och kollegor som älskar sina iPads dyrt och heligt. Visst är jag lockad, men hellre en ny MacBook. Och sedan en iPhone. 🙂
    Det går fort fram i videon, och jag hade nog inte känt igen Mary Higgins Clark om han inte kallat henne Mary. Men Ridley Pearson och Tess Gerritson tillhör ju mina favoritförfattare så dem kände jag igen.

Kommentera

