Skip to content

Bokbloggsjerka: Om att skriva recensioner

03 oktober 2010

När du skriver recensioner: Skriver du dem under tiden du läser eller väntar du tills du läst ut hela boken?

Det undrar Annika i den nionde delen av hennes bokbloggsjerka. Det är en kul idé för att få bokbloggare att upptäcka fler andra bokbloggar. Varje vecka ställer hon en bokrelaterad fråga, de som vill vara med och svara lämnar en länk i hennes blogg och hoppar sedan runt till de som gjort likaledes.

Så hur gör då jag när jag skriver recensioner?

Jag anser ju egentligen inte att jag skriver recensioner. Men jag försöker ju skriva en liten rapport om de böcker jag läst, med en kort sammanfattning av handlingen och mina synpunkter på boken samt ibland något om författaren och hans/hennes övriga böcker.

Jag väntar alltid tills efter jag läst ut hela boken. Ibland låter jag det gå alltför lång tid efter att jag läst ut boken innan jag försöker skriva om den. Det kan göra det svårare att skriva om handlingen i boken, men vad gäller mitt bestående intryck så spelar det ingen roll.

Ibland kan det vara något citat eller någon passage i boken som jag gärna vill ta med i min rapport och då brukar jag oftast lyckas hitta den även i efterhand.

4 kommentarer leave one →
  1. 04 oktober 2010 07:39

    det svåraste är när man nästan vill citera hela boken *s*

  2. Katarina permalink*
    04 oktober 2010 16:11

    Ah, du menar de där böckerna som man i det närmaste vill tvinga alla att läsa. 🙂

  3. 04 oktober 2010 16:38

    Hej och välkommen till jerkan! 🙂 😉

    Psst.. jag trodde att jag hade hamnat vilse då jag inte alls kände igen mig hos dig. Men vad fint det blev! 🙂

  4. Katarina permalink*
    09 oktober 2010 19:48

    Hej Annika,

    Jag valde att lägga Bokbloggsjerkan i den ”larvfria” bloggen som jag skapat på önskemål från en person i min närhet. Här finns bara bokrelaterade poster. De flesta av dem finns med i den gamla vanliga bloggen som också finns kvar. 🙂

Kommentera

