Skip to content

City of Lies av Alafair Burke

11 september 2010

Amerikansk titel: 212

En man hittas skjuten till döds i en av Manhattans lyxigaste takvåningar. Våningen ägs av en av New Yorks rikaste män, men det är inte han som offret. Och han tar mycket illa vid sig när han upplever att polisdetektiven Ellie Hatcher behandlar honom som en misstänkt. Vilket ställer till en hel del problem för Ellie.

Ellie blir också involverad i utredningen kring mordet på den unga studenten Megan Gunther. Megan hade tidigare försökt få polisens hjälp när detaljer kring hennes liv och rutiner lagts ut på en skvallerwebbsida. Då fanns det ingenting polisen kunde göra och nu var alltså Megan död och den hon delade lägenhet med skadad.

Så småningom börjar Ellie misstänka att det finns kopplingar mellan de två morden och att riskerna är stora att fler är i fara.

———————-

Jag måste erkänna att jag var lite misstänksam mot Alafairs författarskap första gången jag läste en av hennes böcker. Jag misstänkte att hon fått sitt bokkontrakt tack vare sin släktskap med den store James Lee Burke. Men nu efter att ha läst alla sex böcker hon skrivit har hon mer än bevisat för mig att hon klarar sig bra på sina egna meriter.

Jag är också mycket mer förtjust i hennes stil av deckare än hennes pappas vilka är mycket macho. Alafairs böcker har en kvinnlig huvudperson, de tre första åklagaren Samantha Kincaid i Portland, Oregan och de tre senaste polisdetektiven Ellie Hatcher i New York, New York.

Alafair Burke har själv en bakgrund som distriktsåklagare och hennes böcker, fallen i dem och utredningarna av dessa känns mycket realistiska. Hon erkänner också gärna att hon hämtat inspiration från verkliga fall, men hennes böcker är inte enbart en imitation av verkliga händelser. Hon väver skickligt ihop olika händelseförlopp och inkluderar oväntade vändningar, något som gör att man aldrig tappar intresset och ogärna lägger ifrån sig boken.

Hon har också ett intressant och varierat persongalleri. Hon ger sina karaktärer liv genom de dialoger de för. Det är modernt och inspirerat. Liksom flera av fallen. Alafair Burke tvekar inte att utforska hur internet idag använts i flera mer eller mindre brottsliga sammanhang. Framförallt i den senare serien om Ellie Hatcher.

Så vitt jag kan hitta finns Alafair Burke inte på svenska, vilket är synd för jag rekommenderar mer än gärna hennes böcker. Hennes böcker går alldeles utmärkt att läsa fristående men som alltid rekommenderar jag att börja från början, åtminstone i de olika serierna, eftersom jag misstänker att de som börjar läsa en kommer vilja läsa en till.

Alafair Burkes officiella hemsida

No comments yet

Kommentera

