Skip to content

Terror av Håkan Östlundh

10 augusti 2010

En solig försommarmorgon skjuts två turistande ungdomar till döds i Nisseviken på Gotland. Båda har invandrarbakgrund. När polisen kommer till platsen upptäcker de snart att det funnits ytterligare en person i huset – kvar i ett av rummen ligger ett egyptiskt pass. Det ligger nära till hands att anta att det är ett rasistiskt dåd, men varför ger sig den försvunne mannen då inte till känna?

Polisen Fredrik Broman kastar sig med full kraft in i utredningen för att få tänka på något annat än sitt äktenskap, som är i allvarlig gungning. Hans fru Ninni har kastat ut honom sedan hon fått veta att Fredrik inlett ett förhållande med en kvinnlig kollega.

Mitt i utredningen av morden i Nisseviken inträffar plötsligt något som förändrar hela situationen. En sprängladdning exploderar ombord på en Gotlandsfärja, och ett antal personer dödas i det kaos som följer. Alla allmänna kommunikationsmedel lamslås och skräcken sprider sig i samhället. Är det så att den internationella terrorismen nått det fredliga sommarparadiset och det trygga Sverige?

Beskrivning av bokens handling hämtad från Ordfronts sida om boken.

———————————–

Det här är den tredje boken av Håkan Östlundh som utspelar sig på Gotland med polisen Fredrik Broman i huvudrollen. Jag hade läst de två tidigare böckerna tidigare och tyckt mycket om dem. Att jag befann mig just på Gotland när jag läste den här gjorde den verkligen inte sämre. Jag kan inte hjälpa att jag tycker det är roligt när någon i boken åker och handlar på ICA och Systembolaget i Hemse och jag kan tänka att just där var jag i går.

Och det är väl en av de saker jag tycker särskilt om med Håkan Östlundhs böcker; jag upplever det som om de handlar om det verkliga livet. Böckerna är fyllda av ovanligt vanliga människor, jag sympatiserar förstås inte med de beslut några personer tar eller de handlingar som några begår men på något sätt kan jag förstå dem.

Fredrik Broman och hans kollegor har också sina egenheter och problem vilket gör dem intressanta att följa från bok till bok. Det sätt som polisarbetet beskrivs i böckerna tycker jag också verkar verklighetsförankrat. Åtminstone tillräckligt mycket för att verka trovärdigt men inte så att böckerna blir plågsamt långsamma.

Jag rekommenderar mycket gärna hela den här serien och som vanligt tycker jag att man ska börja från början, det vill säga med boken Släke.

Håkan Östlundhs officiella hemsida

Ordfronts sida om Håkan Östlundh

No comments yet

Kommentera

