Skip to content

I denna stilla natt av Mari Jungstedt

04 juni 2010

Det är sen höst på Gotland och utan alla sommarturister är tempot lugnare. Men snart har kommissarie Anders Knutas och hans kollegor fullt upp med ett mordfall och ett försvinnande.

Henry Dahlström hittas mördad i sin källare. Han var en gång en framgångsrik fotograf men de senaste åren har hans liv styrts av hans alkoholism. Precis innan han mördades vann han en större summa pengar på travet, och dessa pengar skulle kunna vara ett uppenbart motiv.

Fjortonåriga Fanny lever ett ensamt liv. Hennes mamma är också alkoholiserad och Fanny måste sköta sig själv. Fannys enda glädjeämne är den tid hon spenderar i stallet. Men en kväll försvinner hon spårlöst på väg hem därifrån. Polisen har svårt att få en bild av Fannys liv eftersom hon saknar egentliga vänner.

Det verkar dock som om någon visat henne ett särskilt intresse. Ett oväntat fynd hos Henry Dahlström pekar plötsligt på en möjlig koppling mellan mordet på Dahlström och Fannys försvinnande. Är Fannys liv också i fara?

————————

Innan jag såg Kommissarien och havet på tv som var baserad på Jungstedts böcker hade jag bara läst hennes första bok Den du inte ser. Nu när jag läst ännu en av hennes böcker förstår jag bättre den besvikelse som uttrycktes avseende tv-serien. Då trodde jag att den framförallt handlade om de dubbade tyska skådespelarna men böckerna har så många kvaliteter som tv-serien inte lyckades förmedla.

Personerna i den här boken är intressanta och mångfacetterade. Jag tycker att Jungstedt hittat en utmärkt balans i relaterandet av polisernas privatliv och yrkeshantering. Även relationen mellan journalisten Johan Berg och den gifta Emma Winarve känns relevant och intressant i boken.

Jag uppskattade också att boken inte utspelade sig under sommaren, boken beskriver grå och utsatta liv och det reflekterades utmärkt i de förvintriga miljöerna. Även brotten var uppfriskande grå och vardagliga, brott jag kan föreställa mig händer alldeles för ofta även i verkligheten. Vanliga människor som hamnar i situationer där de inte ser någon annan utväg än mord är mer skrämmande än överintelligenta, onda seriemördare eftersom risken känns större att själv komma i kontakt den första typen än den senare.

Jag rekommenderar gärna den här boken som en bra deckare och tänker själv läsa fler av Jungstedts böcker. Speciellt eftersom jag ska åka till Gotland i sommar.

Mari Jungstedts officiella hemsida

Albert Bonniers Förlags sida om Mari Jungstedt

No comments yet

Kommentera

