Skip to content

Evil at Heart av Chelsea Cain

02 maj 2010

När seriemördaren Gretchen Lowell och polisdetektiv Archie Sheridan sist sågs ingick de ett avtal. Gretchen lovade sluta mörda om Archie lovade att inte ta livet av sig.

Sedan dess har Archie hämtat sig från sina fysiska och psykiska skador på ett mentalsjukhus och Gretchen verkar hålla sin del av avtalet.

Nu börjar kroppsdelar och döda människor dyka upp som bär flera av de kännetecken Gretchens tortyr brukar lämna efter sig. Det som inte stämmer är att de återfinns på Gretchens tidigare brottsplatser, Gretchen har aldrig tidigare återvänt till en tidigare mordplats.

Men på psykavdelningen där Archie Sheridan vistas händer något som enligt honom endast Gretchen kan vara ansvarig för. Både Archie Sheridan och journalisten Susan Ward får ledtrådar som också verkar komma från Gretchen.

Archie lämnar sjukhuset för att ännu en gång ge sig på jakt efter Gretchen. Men är det verkligen Gretchen som ligger bakom den senaste mordvågen? Vem det än är så är de uppenbarligen ute efter Archie.

—————————-

Det här är den tredje boken om den oemotståndligt vackra seriemördaren Chelsea Cain och polisdetektiven Archie Sheridan som hon både förförde och torterade.

Jag har samma invändningar mot den här boken som mot de tidigare två; jag är egentligen emot återanvändning av brottslingar hur genialiska de än må vara. Just i det här fallet upplever jag Gretchen Lowell farligt nära ett plagiat i kvinnlig form av Hannibal Lecter.

Det sagt är Chelsea Cains böcker skickligt uppbyggda och svåra att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa. Jag erkänner att jag skummade några av de grymmaste tortyrskildringarna och hellre hade sett att boken erbjudit mig mer hjärngymnastik.

Det som är av visst intresse i boken är hur Susan Ward rannsakar sig själv och media för hur de bidragit till att bygga upp någon slags antihjältekult kring Gretchen Lowell som inspirerat ett flertal fanklubbar och webbsidor ägnade åt dyrkan av Gretchen.

Jag förstår egentligen inte riktigt själv varför jag köpte den här boken med tanke på vad jag tänkte redan om den andra boken i serien och är därför obenägen att rekommendera den.

Läs dock gärna mer om boken och serien på Chelsea Cains officiella webbsida och bilda en egen uppfattning.

En av webbsidorna dedikerade till dyrkan av Gretchen som beskrivs i boken finns också upplagd ”på riktigt”.

Båda de första böckerna om Gretchen Lowell finns nu på svenska från Forum Bokförlag

No comments yet

Kommentera

