Skip to content

Dykaren av Håkan Östlundh

27 april 2010

Polisen Fredrik Broman och hans familj har flyttat till ett renoveringsobjekt och nu när hösten kommer till Gotland är huset långt ifrån färdigt. Både Fredrik och hans fru känner sig dock slitna och deras relation lider.

På toppen av detta blir Gotlandspolisen inblandade i två komplicerade utredningar som kräver både långa arbetsdagar och resor bort från Gotland.

24-åriga Jenny har börjat drömma mardrömmar som hon mer och mer tolkar som minnen från sin barndom. Till slut ser hon ingen annan utväg än att gå till polisen och anmäla sin pappa för mord. Ett mord som om det verkligen ägt rum skulle skett många år tidigare i Frankrike.

Bara en kort tid senare hittar två badande pojkar en död dykare i ett vattenfyllt kalkstensbrott. Den första undersökningen av liket tyder på att mannen dött genom en olyckshändelse. Det är först vid en större obduktion som det framkommer att någon vidtagit mycket omfattande coh komplicerade åtgärder för att få ett mord att framstå som en olycka.

————————-

Jag tyckte om den första deckaren av Håkan Östlundh med Fredrik Broman som huvudperson och jag blev inte besviken på den här heller som är den andra i serien.

Även i den här boken uppskattar jag att personligheterna känns verkliga, polisarbetet realistiskt och de igenkänningskänslor jag får av miljöerna på Gotland. Den här gången fick jag känna igen mig lite i delar i och omkring Stockholm.

Om jag var en stingslig recensent skulle jag kunna anmärka på upplägget i boken som är ett ganska traditionellt och därför något förutsägningsbart deckarupplägg. Två till synes skilda fall, båda med missledande ledtrådar och många troliga misstänkta, som så småningom närmar sig varandra och får en dramatisk upplösning.

Men Östlundh tar sig an och använder upplägget bättre än de flesta och det är inget som stör medan jag läser boken.

Jag rekommenderar därför gärna den här boken till de som vill läsa en bra kriminalroman. Särskilt lämplig för de som planerar att läsa under en semester på Gotland.

Själv tänker jag ge mig ut på jakt efter bok tre med Fredrik Broman som huvudperson.

Håkan Östlundhs officiella hemsida

No comments yet

Kommentera

