Skip to content

Matthandlare Olssons död av Karin Wahlberg

29 mars 2010

Matthandlare Carl-Ivar Olsson och hans fru Birgitta har varit på kombinerad semester och inköpsresa i Istanbul tillsammans med en matthandlare och hans fru. Nu har Birgitta åkt hem till Oskarshamn och det andra paret till Kalmar. Carl-Ivar ska åka hem några dagar senare.

Men matthandlare Olsson kommer aldrig mer levande hem till Oskarshamn. Han mördas på en passagerarfärja där han suttit skönt bakåtlutad och njutit det sköna vädret.

Hemma i Oskarshamn är vädret inte heller så dåligt och höggravida Veronika Lundborg lutar sig bakåt på en parkbänk och njuter en glass medan hennes man Claes Claesson tar dottern Klara till leksaksaffären och skoaffären.

Men på vägen tillbaka till bilen inser hon att de snarast måste ta sig de nio milen till Kalmar eftersom barnet inte tänker vänta på det planerade kejsarsnittet nästa vecka.

Med en nyförslöst hustru och nyfödd baby hemma har Claes blandade känslor inför att åka till Istanbul och ta del av den turkiska polisens utredning av mordet på Olsson.

Resan blir en positiv upplevelse, och samarbetet mellan den turkiska och svenska polisen visar att matthandlare Olssons liv innehöll flera hemligheter.

Hemma i Oskarshamn avslöjas också hemligheter, samtidigt som mysteriet tätnar kring det plötsliga intresset för en mystisk matta.

——————————–

Det kanske verkar konstigt att jag läser en till bok av Karin Wahlberg så snart när jag inte var odelat positiv över Tröstaren. Förklaringen är att jag fick den här i julklapp och eftersom jag hade läst de tidigare böckerna utom Tröstaren, och alltid vill läsa böcker (om möjligt) i kronologisk ordning blev det så.

Det jag tycker Karin Wahlberg lyckas bäst med i den här boken är att förmedla en förtjusning i både Istanbul och Oskarshamn och trakten därikring. Jag blev sugen både på att besöka Istanbul och Oskarshamn.

Precis som i den förra boken tycker jag att det är lite för mycket vardagsdetaljer, även om jag personligen nu lärt känna familjen Lundborg-Claesson och bryr mig om deras liv och välmående.

Kriminalgåtan är hyfsat uppbyggd, och Wahlberg gör sitt bästa att knyta ihop en mängd olika utslängda trådar. Det går, men det är för många för att någon av dem ska hinna bli riktigt intressant. Och flera blir också lämnade hängande; som till exempel det oroande beteendet hos Olssons barnbarn.

Jag rekommenderar bara den här boken till de som redan vet att de tycker om Karin Wahlberg eller de som vill läsa en lagom trivsam, klurig deckare med miljöer från Istanbul och Turkiet.

Karin Wahlbergs officiella hemsida

Karin Wahlberg ges ut av Wahlström&Widstrand

No comments yet

Kommentera

