Skip to content

Tröstaren av Karin Wahlberg

25 mars 2010

Charlotte Eriksson promenerar hem i en visserligen varm men mörk höstkväll. När hon passerar en kyrkogård hör hon ljud därifrån som driver henne att ge sig in i mörkret för att undersöka vad som pågår. När hon upptäckt vad det är vill hon ut i på gatan igen för att ringa efter hjälp.

Men innan hon hinner ringa blir hon själv skjuten i magen. På Oskarshamn sjukhus är det Veronika Lundborg som opererar Charlotte och allting verkar gå bra. Efter två dagar på intensivvårdsavdelningen verkar Charlotte så pass återhämtad att hon flyttas till en vanlig vårdavdelning.

Efter bara en dag på den avdelningen dör dock Charlotte plötsligt. Hennes man anmäler Veronika till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Pressen jagar henne och utnämner henne ”Mördardoktorn”. Hennes man Claes Claesson är upprörd å hennes vägnar och än mer angelägen att anfallet på Charlotte och hennes påföljande död utreds snabbt, men på grund av intressekonflikten får han inte själv delta i utredningen.

—————————–

Jag har blandade känslor inför den här boken. På många sätt är det en trivsam deckare. Det är uppfriskande med huvudpersoner som är i min ålder. Även om min livssituation skiljer sig en hel del från Veronikas finns det en hel del igenkänningsfaktorer i boken.

Allting i boken känns också väldigt realistiskt, vårdsituationerna, polisarbetet, och privatliven som beskrivs. Precis som de flesta av oss är inte ens huvudpersonerna alltid politiskt korrekta. Jag tycker också om beskrivningarna av Oskarshamn och närmiljöerna eftersom jag själv reste runt i det området en längre tid.

Men det blir lite för mycket detaljer. Och det är inte bara för mig vardagsrealismen som blir lite överväldigande, till och med författaren själv tycks ibland tappa bort sig i detaljerna och säga emot sig själv några gånger. Perspektivet i boken växlar också hela tiden i boken, skiftena kan komma snabbt och ibland tar det ett tag att inse att det nu berättas från ett annat perspektiv.

Dessutom gjorde Karin Wahlberg vad jag anser vara en liten fuling i den här typen av deckare som ju måste anses vara lite av en pusseldeckare. Mördarens identitet hålls hemlig in i det sista och läsaren försöker lösa mysteriet åtminstone i takt med de som är ansvariga för det i boken.

Den här boken innehåller inte någon påtaglig eller minnesvärd samhällskritik, även om bokens beskrivning av pressens agerande och läkaryrkets komplexitet gör visst intryck. Det som snarare stannar kvar hos mig är reflektioner över vissa skillnader mellan bokens personligheters livsval och mina. Hur hade mitt liv sett ut om jag…?

Jag vill bara rekommendera den här boken till de som redan känner till och tycker om Karin Wahlgren, eller till de som vill ha en lagom spännande, vardagsrealistisk och lagom lättläst bok.

Karin Wahlbergs officiella hemsida

Karin Wahlberg ges ut av Wahlström&Widstrand

No comments yet

Kommentera

