Skip to content

Släke av Håkan Östlundh

13 mars 2010

Fredrik och Ninni Broman kände inte att de hade råd till den livskvalitet de önskade för sig själva och sina två söner i Stockholm och flyttade till Gotland. Deras första sommar på Gotland har Ninni som är lärare långledigt, medan Fredrik som är kriminalpolis måste arbeta.

Livet är annorlunda på Gotland än i Stockholm och det är inte genom formella kanaler som Fredrik blir ombedd att undersöka en bil som stått övergiven på parkeringsplatsen vid en badplats. En granne har lämnat ut Fredriks hemtelefonnummer till den person som börjat få onda aningar om bilen som börjat sprida en otäck lukt omkring sig.

Farhågorna visade sig befogade eftersom takboxen innehöll en brutalt mördad man. Fredrik blir nu inblandad i en utdragen och komplicerad jakt efter mördaren. Han jobbar långa pass och är inte alltid hemma på nätterna. Ninni som är svårt mörkrädd börjar ifrågasätta deras beslut att flytta till Gotland samtidigt som pressen på polisen att lösa fallet ökar ju mer media målar upp Gotland som en skräckens ö och turisterna börjar svika.

——————————

Jag hittade den här boken genom Lilla O’s blogg. Jag blev intresserad dels eftersom hon skrev väldigt positivt om den och dels eftersom den utspelar sig kring trakterna på Gotland där mina föräldrar tillbringar hälften av året.

Jag blev inte besviken. Det här är en mycket läsvärd deckare. Välskriven, genomtänkt och med intressanta personligheter. Extra spännande för mig att läsa eftersom jag kände igen ortsnamnen och verkligen kunde tänka mig in i miljöerna.

Som många andra deckare nu har även den här kursiverade kapitel som ska ge oss insikt i mördarens tankevärld. De var väl de enda i boken som kändes överflödiga för mig, men de var inte många och avslöjade inte heller för mycket.

Jag tyckte om den känsla av verklighetsförankring som boken har. Varken polisen eller brottslingarna är några övermänniskor, inga goda eller onda genier.

Jag rekommenderar gärna den här boken som en alldeles utmärkt deckare och ska själv leta fram Håkan Östlundhs andra böcker om Fredrik Broman.

Håkan Östlundhs officiella hemsida

Håkan Östlundh ges ut av Bokfront Förlag

2 kommentarer leave one →
  1. 28 april 2010 06:36

    Kul att du gillade den! Jag har läst Dykaren också och kommer definitivt att läsa fler.

  2. Katarina permalink*
    28 april 2010 16:59

    Lilla O – Jag ligger lite efter med att uppdatera den här ”bara böcker”-bloggen, så nu har jag redan läst Dykaren jag med. Jag är fortfarande väldigt glad att jag hittade den här serien via din blogg. 🙂

Kommentera

