Skip to content

Maskarna på Carmine Street av Håkan Nesser

06 mars 2010

Det äkta paret Erik Steinbeck och Winnie Mason bor på Carmine Street på Manhattan i New York. De flyttade hit efter att deras dotter försvunnit, nu är det 17 månader sedan det hände.

På många sätt lever de ett ensamt och inåtvänt liv. Deras lilla vindsvåning har en atelje där Winnie målar medan Erik går till ett bibliotek där han skriver på sin nästa roman.

På kvällarna gör de olika saker tillsammans: går på restaurant eller operan eller annat. Men de når inte riktigt fram till varandra längre. Båda söker de att hantera försvinnandet av dottern, men på väldigt olika sätt och med olika utgångspunkter.

Erik blir mer och mer oroad över Winnies beteende och har redan börjat försöka nysta fram vad det egentligen är hon gör och vem hon träffar när de inte är tillsammans när också hon plötsligt försvinner.

—————————-

Vilken fantastisk bok! Jag väljer medvetet att inte skriva för mycket om innehållet i boken eftersom handlingen är själva läsupplevelsen och läsupplevelsen i den här boken ändå är viktigare än torra fakta om handlingen.

Boken är en fascinerande mix av tydlighet och en känsla av overklighet, surrealism. Miljöer och människor beskrivs så skickligt att de målas upp för mitt inre och känns mycket verkliga. Samtidigt ger många händelser som beskrivs i boken mig en hisnande känsla i magen, jag känner vanmakt och misstro, saker ter sig otydliga som i en dimmig dröm.

Jag tycker att boken påminner mig en hel del om Paul Austers författarskap, och inte bara för att den utspelar sig i New York. Det är huvudpersonens känsla av att ha hamnat i en overklig verklighet som bara kan hanteras genom aktivt handlande. Samt underliga sammanträffande och tanken att ens liv följt ett mönster utstakat av någon annan. Att det man trott sig veta inte varit sant.

Håkan Nesser har som vanligt ett underbart språk. Jag kände både en slags tillfredsställelse över den klarhet som inträtt när boken var slut och en känsla av förlust över att den var slut. Men jag har läst på hans hemsida att fjärde boken om Barbarotti är klar och ser fram emot att få läsa den.

Jag rekommenderar den här boken till alla som vill ha en stark och gripande läsupplevelse. Även till de som normalt väljer att inte läsa kriminalromaner. Detta är en kriminalroman med betoning på roman.

Håkan Nessers officiella hemsida

Recensionen i Svenska Dagbladet av Maskarna på Carmine Street

No comments yet

Kommentera

