Skip to content

Life Sentences av Laura Lippman

13 februari 2010

Cassandra Fallows har skrivit tre böcker; två självbiografiska och en roman. Biografierna blev stora succéer både hos kritikerna och på försäljningslistorna, romanen blev inte lika väl mottagen.

Den första självbiografin handlar om Cassandras uppväxt i Baltimore på 60-talet. Hon är den enda vita flickan i en tjejgrupp på fyra. Samtidigt som flickorna blir så gamla att de börjar inse att samhället inte tycker att det är helt passande lämnar Cassandras pappa hennes mamma för en svart kvinna.

Nu när Cassandra inte riktigt vet vad hon ska skriva hör hon talas om en fjärde färgad flicka som hängt med i utkanten av deras lilla gäng. Calliope Jenkins satt sju år i fängelse för att hon vägrade berätta vad som hänt hennes försvunne son som hon misstänktes ha mördat.

Cassandra känner att hon kan berätta Calliopes historia med en koppling till sitt eget liv, skriva den typ av bok som kritikerna och läsarna verkar anse att hon är bäst på att skriva. I sina försök att hitta Calliope återknyter hon kontakten med de tre vännerna från barndomen. Deras minnen visar sig dock skilja sig ganska mycket från vad Cassandra beskrivit i sin självbiografi.

——————————

Jag är mycket förtjust i Laura Lippmans författarskap och hade höga förväntningar på den här boken. Kanske försökte jag läsa den vid fel tidpunkt, kanske är det för att jag förväntade mig en deckare och den här boken är i min mening ingen sådan, men jag hade svårt att ta till mig den här boken.

Boken är mycket välskriven, innehåller ett mångfacetterat persongalleri och intressanta levnadsöden. Men de flesta av karaktärerna verkade leva både med skygglappar och skyddsmurar vilket gjorde det svårt för mig att ta dem till mig.

Jag kan inte gärna rekommendera boken eftersom jag inte själv blev så förtjust, men jag skulle inte heller säga att den inte är värd att läsa. Men den som tänker läsa den ska åtminstone inte förvänta sig någon kriminalroman, knappt ens i ordets vidaste betydelse.

Jag rekommenderar hellre Vad de döda vet som dessutom också finns utgiven på svenska.

Laura Lippmans officiella hemsida

Laura Lippman ges ut på svenska av Norstedts

No comments yet

Kommentera

