Skip to content

Nine Dragons av Michael Connelly

12 december 2009

Harry Bosch har börjat vänja sig vid att ha en dotter. Även om hon nu bor med sin mamma i Hong Kong försöker han vara involverad i hennes liv. De har matchande mobiltelefoner och skickar regelbundet meddelanden till varandra.

När Harry blir ansvarig för utredningen av dödskjutningen av spritbutiksägaren Mr Li och behöver få veta vad två kinesiska tecken betyder skickar han ett mms till sin dotter.

Utredningen leder Harry till den kinesiska organiserade brottsligheten, triaderna, som nu sträcker sig ända till USA. Men när han identifierat och arresterat en misstänkt får han ett samtal som varnar honom för att fortsätta utredningen.

Kort därefter får han veta att hans dotter är försvunnen. Han misstänker direkt ett samband med triaderna och ger sig av till Hong Kong. Harry har alltid sett sitt arbete som ett kall, särskilt lämplig för honom eftersom han ansett sig vara onåbar för påverkan från brottslingarna. Han levde sitt liv i ensamhet för att kunna vara effektiv i sitt jobb.

Med sin dotter så långt borta trodde han att så fortfarande var fallet men anklagar nu sig själv för att ha utsatt henne för fara. I Hong Kong är han en främling, utan den lokalkunskap som är så värdefull för en brottsutredare. Och han har begränsad tid på sig att hitta sin dotter i livet.

————————————–

Jag kan egentligen inte skriva så mycket mer om den här boken än att Michael Connelly levererar igen.

Visst finns det aspekter i boken som stundtals stör mig: jag tycker inte helt och hållet om den Harry som beskrivs här och jag är egentligen inte så förtjust i när huvudpersonens, om det är en professionell brottsutredare, närstående utsätts för fara för att öka spänningen i boken.

Men bilden av Harry blir mer nyanserad allteftersom och handlingen erbjuder på oväntade vändningar som till fullo förklarar och rättfärdigar Connellys val av intrig. Jag blev snabbt indragen i boken och ville inte lägga ifrån mig den förrän jag läst ut den. Och det var med viss saknad jag lade den ifrån mig då jag gjort det.

Jag tror det går alldeles utmärkt för någon som aldrig tidigare läst Michael Connelly att läsa den här boken, men det är speciellt roligt för de som liksom jag läst alla hans böcker; här omnämns eller deltar personer från flera andra av hans böcker.

Michael Connellys officiella hemsida

Läs här vad Dennis Lehane skrivit om Connellys Harry Bosch-serie

Michael Connelly ges ut på svenska av Norstedts

(Väldigt ”amerikansk” reklamfilm)

No comments yet

Kommentera

