Skip to content

1222 över havet av Anne Holt

12 december 2009

Tåget från Oslo till Bergen passerar Finse som ligger 1 222 meter över havet. Till Finse kan man inte ta sig på något annat sätt än med tåg eller helikopter.

En iskall februaridag med full snöstorm spårar ett tåg ur just efter Finse. Tåget har inte hunnit få upp särskilt hög hastighet och endast lokföraren omkommer. Övriga drygt 200 passagerare evakueras till det ombonade hotellet där de är varma och trygga och väl omhändertagna.

Men vädret blir sämre och sämre. De är inte bara insnöade och utan förlorar så småningom helt kontakten med omvärlden. Och redan första natten sker ett mord.

——————————————

Jag köpte den här boken på Arlanda nu när jag var på väg till Oslo och Lillehammer. Den hade kanske passat bättre att läsa i Gol; i Lillehammer kände jag mig fortfarande som jag befann mig i civilisationen medan hotellet i Gol kändes precis lika, om inte mer isolerat än hotellet i Finse. Även om det var en smal väg och inte ett järnvägsspår som tog oss dit.

Anne Holt har själv sagt i en intervju att hon vill komma ifrån den tekniska kriminalgåtan och skriva något mer likt en gammaldags pusseldeckare. I den här boken är det den rullstolsbundne före detta polisen Hanne Wilhelmsen som genom observation av skeenden, uppmärksamhet på detaljer och analys av människors personligheter måste försöka lösa mysteriet.

No comments yet

Kommentera

