Skip to content

Berättelse om Herr Roos av Håkan Nesser

10 november 2009

hnherrroosAnte Valdemar Roos trivs inte så bra med sitt liv. Arbetet har blivit slentrian och han känner ingen gemenskap med sin fru och hennes två döttrar. Han tänker ofta på sin far som tog sitt liv och det han sa under en skogspromenad: ”Det blir aldrig bättre än så här”.

Precis som sin far har Valdemar lämnat in en tipskupong varje vecka och när han plötsligt vinner över två miljoner säger han upp sig från sitt jobb och köper ett litet torp i skogen. Inget av det här berättar han för sin familj utan åker hemifrån i vanlig tid varje dag.

På vardagarna lever han ett nytt liv med sig själv, promenerar i skogen, tar en tupplur i stugan och för anteckningsbok över sina tankar. På kvällarna och helgerna åker han hem till sin familj. När han oväntat möter någon som han faktiskt kan kommunicera med förändras hans liv ännu mer drastiskt.

Herr Roos som alla tidigare betraktat som lika intressant som ett glas ljummet vatten blir föremål för polisens intresse och hans bild hamnar i tidningarna.

————————-

På sätt och vis upplevde jag den här boken som två böcker. Största delen av boken handlar om utanförskap och krishantering. Den är skriven med medkänsla och jag upplever den som ganska sorglig och gripande. När Herr Roos äntligen får in någon i sitt liv som han vill dela sitt liv och sina tankar med, någon som också tycks få ut något av att umgås med honom och inte bara klagar på honom, och den samvaron hotas vet han inte hur han ska bete sig. Jag hoppas förstås att berättelsen ska få ett lyckligt slut men känner hela tiden oron att det troligen inte kan bli så.

Så för mig var inslagen om Gunnar Barbarotti välkomna. Jag hade glömt att dialogen mellan honom och hans kollegor, framförallt med Eva Backman var så rapp och rolig. Barbarotti är för mig också beviset på att en lycklig huvudkaraktär kan vara intressant. Han har problem i sitt liv som de flesta andra; ett hus som måste renoveras, barn som stökar och nu en svåger som visserligen är ovärderlig i renoveringsarbetet men med en irriterande förkärlek för att kommentera tillståndet i omvärlden.

Det är problem som jag känner igen, som förekommer runt omkring oss alla. Och de tillåts inte ta över någons liv, och även om Marianne ifrågasätter Barbarottis starka engagemang i fallet Herr Roos tar hans arbete inte på något sätt över hans liv.

Jag är personligen väldigt förtjust i Håkan Nessers sätt att skriva. Han har ett rikt språk med ett stundtals något gammaldags vokabulär. Trots det kan han också ge moderna referenser och spegla samtiden på ett trovärdigt sätt. Jag tycker också om att böckerna genomsyras av empati och människokännedom.

Jag rekommenderar den här boken till alla som vill läsa en bra bok om livets outgrundlighet och mänskliga relationer.

Håkan Nessers hemsida

2 kommentarer leave one →
  1. 11 november 2009 10:23

    En av julklappsböckerna till maken, hade jag tänkt!

  2. Katarina permalink*
    11 november 2009 19:32

    Ett mycket bra val, tycker jag.

Kommentera

